Går elektrisk

New Abarth 500e
New Abarth 500e
New Abarth 500e
New Abarth 500e
New Abarth 500e
New Abarth 500e
New Abarth 500e
New Abarth 500e
New Abarth 500e
New Abarth 500e
New Abarth 500e
New Abarth 500e
New Abarth 500e
New Abarth 500e
New Abarth 500e
New Abarth 500e
New Abarth 500e
New Abarth 500e
New Abarth 500e
New Abarth 500e
New Abarth 500e
New Abarth 500e
New Abarth 500e
New Abarth 500e
New Abarth 500e
New Abarth 500e

Abarth søker spenning

Selv ikke friskuser som Abarth unngår det elektriske grepet, så nå er det snart klart for den første batteridrevne Abarthen.

Publisert Sist oppdatert

Lanseringen av Abarth 500e ventes å finne sted i februar neste år og volumet begrenses til maksimalt 1949 eksemplarer. Tallet markerer året Carlo Abarth grunnla selskapet i Bologna.

Abarth gjør et betydelig nummer ut av akselerasjonsegenskapene til 500e, med tilnavnet Scorpionissima, som gjør den lille tassen til raskeste Abarth ever i bykjøring. Akselerasjon til 100 km/t oppgis til sju sekunder, to sekunder raskere enn Fiat 500 som Abarth-versjonen har i bunnen.

På hjemmesiden sier Abarth at «den nye Scorpion gjør energi til følelser, høyteknologi til adrenalin og bærekraft til ytelser».

For hva hadde vel Abarth vært om de ikke hadde skrudd opp effekten fra Fiats 118 hk til 155 hk. Dreiemomentet derimot er ikke økt til mer enn 235 Nm (fra Fiats 200 Nm).

Toppfarten strupes elektronisk på 155 km/t, fem km raskere enn Fiat-versjonen. Litium-ion batteripakken har ikke Abarth tuklet med så den yter fortsatt 42 kW som gir rundt 300 km rekkevidde.

Lyden derimot er helt unikt for Abarth 500e. En lydgenerator får bilen til å høres ut som en fullblods, klassisk Abarth slik entusiastene vil at Abarth skal låte.

Så er det bare å håpe at importør av Stellantis-merkene, eller i det minste en entusiastisk forhandler, tar noen eksemplarer av Abarth 500e til Norge.

Powered by Labrador CMS