64.000 halvlitere

Ringnes brygger sitt øl i Oslo sentrum, men tapper det på anlegget på Gjelleråsen. Transporten foregår ved hjelp av "verdens største ølbokser". Hoyer Norge AS står for jobben, men hvorfor benytter man seg ikke av en tradisjonell tankbil?

Publisert

Fraktes med bil
Nylig overførte man øltappingen til Gjelleråsen, mens selve bryggingen fortsatt foregår i Oslo. I løpet av 1 til 2 år skal også dette flyttes til det nye anlegget. I mellomtiden må ølet fraktes med bil, men det ville ikke være lønnsomt å investere i eget transportmateriell for en så kort periode. Dessuten er skandinaviske vogntog beregnet på høyere vekter enn det som er tillatt i resten av Europa, og det vil derfor være vanskelig å bli kvitt slikt utstyr etterpå. Løsningen ble tankcontainere.

Med den spesielle dekoren ser de ut som ølbokser i kjempeformat!

Transportøren
Hoyer Norge AS, et datterselskap av tyske Hoyer GmbH, driver med tanktransporter. De var tidlig inne i prosessen og foreslo å benytte tankcontainere til denne transporten. Fra før transporterer de nemlig Imsdal kildevann for Ringnes ved hjelp av slike containere.

Det har vært en omfattende og spennende prosess å komme frem til avtalen med Ringnes. Selve prosjekteringen har gått over to år, en periode med svært tett samarbeide mellom Ringnes, oss i Hoyer og påbyggeren, nederlandske Burg-group, sier administrerende direktør i Hoyer Norge AS, Knut Aulie.

Fordelen med å benytte seg av tankcontainer og en semitrailer med containerfester, er at utstyret kan splittes opp og benyttes i andre typer oppdrag når øltransporten etter hvert opphører.

Volvo FM12 420hk
Hoyer Norge AS har investert i to Volvo FM12 420 hk 6x2 trekkbiler og ni semitrailere med containerfester og tilhørende tankcontainere. Dermed slapp bryggerigiganten å investere i transportmateriellet, nå betaler de Hoyer Norge for å utføre transportene i stedet. Med sitt nettverk over hele Europa vil det være en smal sak for Hoyer å nyttig-gjøre seg utstyret da transporten for Ringnes er over om et par år. Totalt har Hoyer GmbH, som er en av Europas ledende tanktransportører, 8000 tankcontainere, 1500 tankbiler og 2700 ansatte.

64.000 halvlitere
– Det primære har vært å få bygget utstyr som rommer så mye øl som mulig. I Hoyer-systemet har vi standard tank-containere som rommer 28.000 liter. Utstyret vi bruker til Ringnes-transporten tar 4.000 liter mer, med andre ord 32.000 liter, eller for å si det på "fagspråket"; 64.000 halvlitere. Det betyr færre turer, noe som er positivt i disse miljøtider, forteller Aulie.

448.000 liter øl daglig
For å få til dette var det viktig å bygge utstyret så lett som mulig. Takket være ekstra god stålkvalitet har det vært mulig å bygge et containerchassis med svært få tverrbjelker i ramma. Dette har resultert i at selve semitraileren uten tank veier bare 4 tonn. Legger vi til vekten på tankcontainer og trekkbil, ender vi opp på ca 18 tonn. Med tanken full av skummende drikke er det snakk om nesten 50 tonn totalvekt. Til sammen skal de to bilene kjøre 14 turer hver dag mellom Oslo sentrum og anlegget på Gjelleråsen. Det skulle bli 448.000 liter øl daglig!

Dekor
Firmaet Finn Solvang har stått for dekoren av de rustfrie tankene. Det er benyttet transparent folie med 6-fargers silketrykk for å oppnå mest mulig likhet med en original ølboks (eller lettølboks som det heter her i landet), og likheten er slående. Dermed oppnår Ringnes en ikke ueffen bieffekt av transporten som daglig ruller gjennom hovedstaden. Nå var det ikke gjort i en fei å dekorere tankene. For å klare dette var det nødvendig å bygge et solid stillas rundt tankene.

Vekker oppsikt
Bak på de 11,45 meter lange semitrailerne er det et skap som inneholder teknisk utstyr for oppvarming, tilkopling for lasting og lossing og en elektrisk tavle. Om nødvendig kan man hente strøm fra bilens anlegg til oppvarming og lys. De treakslede semitrailerne er utstyrt med luft-fjæring, mens den bakerste akselen i tillegg er styrbar for å gi bedre fremkommelighet.

De to trekkbilene er Volvo FM12 med 420-hesters motor. I og med at sjåførene må mye inn og ut av førerhuset, valgte man FM som jo har et lavere innsteg en storebror FH. Fjæringen består av parabelfjærer på forakselen, mens bilene er utstyrt med luftfjæring bak. Siden bilene av og til brukes til kjøring med overnatting, valgte man Globetrotter-varianten.

Vi var spent på å se hvordan vogntoget ble når det var ferdig dekorert. Resultatet er enormt, og jeg skal love at det blir lagt merke til, forteller sjåfør på en av bilene, Egil Fuhre.

Marketingdirektør Jan Hillesland sier Ringnes er godt fornøyd med resultatet, og regner med å benytte utstyret til utstrakt profilering av bryggeriet. Ringnes er hoved-sponsor for Oslos 1000års jubileum og det forundrer oss ikke om vogntoget kommer til å bli benyttet til mer enn å frakte øl mellom Oslo og Gjelleråsen. Det er blant annet snakk om å bruke tanken til forskjellige arrangementer.

Ved å koble til sjenkeutstyr kan man jo tappe øl rett fra "boksen". Det stemmer bra med påskriften på tanken. Der står det "En forfriskende tankbil".

Powered by Labrador CMS