-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Saabs niende mai
Seriøse fagfolk diskuterer fremdeles om det dreier seg om 9. mai eller 5. september. Faktum er i hvert fall at nå har vi sett den nye Saab 9-5.
Det var et par symbolske detaljer da Saabs nye flaggskip ble avduket i Frankfurt. For det første: da teppene endelig ble trukket av, hva tror du vi fikk se? Noen optimistiske kulører? Den typiske Saab-hvite bilen? Noen dristige overflater?
Ikke akkurat. Tre biler i forskjellige sjatteringer av grått. Og når jeg sier grått, så mener jeg grått.
LES: Ny motor for Saab?
LES OGSÅ: Ny bil og nye ansikter hos Saab
Nostalgi
For det andre: da pressemateriellet ble delt ut, var det skjult i en minne-stikke. Ikke en standard-utgave nei, spesial-bygget for anledningen.
I lekkert matt svart, med en silikon-mettet gummioverflate, så det var nesten som å ta på hud. Gjerne blond svensk hud – nå er det på tide at Saab begynner å spille på sine spesialiteter igjen.
LES: Avduking av ny 9-5
Men det var noe med fasongen.
Da så vi det, det var den opprinnelige Saab 92 som hadde inspirert minnepinne-fasongen. Den bilen som var grunnlaget for alt som var Saab, sært og spesielt og i en klasse helt for seg selv.
Da ble det enda mer nedtur å rusle rundt den nye, og sette seg inn i den. Uhyre kompetent hele veien, særlig innvendig var det mulig å ta på ting og titte på detaljer, og fornøyd slå fast at dette er ekte Trollhättan.
Mal-tilpasset
Men utvendig var det vanskeligere. Det er helt opplagt at briefet var forfattet av Generalen. Da han fremdeles trodde at Meningen med SaabLivet var å konkurrere med Audi og BMW. Velkontrollerte store flater og harmoniske linjer, men du verden så gørrkjedelig.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT
Selvfølgelig har designerne hatt begrensninger, det hele er tett basert på Opel Insignia, men svenskene har tatt i litt her og der.
For eksempel er den nesten 20 cm.lenger enn søstermodellen. Jeg håper det er kommet bakseteplassen til gode, etter den første prøvesittingen var det umulig å si.
Beskjedent
Ambisjonene er lave. Denne skal selge mindre enn forgjengeren. Den ble, tro det eller ei, lansert så langt tilbake som i 1997, og Einar Hareide var fremdeles sjef for designavdelingen.
Siden den gamle solgte 60.000 per år på det meste, kan vi kanskje regne 40-50.000 som salgsmål for den nye, når stasjonsvognen også er på plass.
Det betyr selvfølgelig at det er først når den nye 9-3 er på plass, i begynnelsen av 2012, at man kan begynne å håpe på volum igjen.
La oss håpe at den, i hvert fall, kan bringe tilbake noe av det som gjorde Saab stor, og at det ikke bare blir enda en karakterløs utfordrer til klinisk definerte konkurrenter.
Saab burde fremdeles ha nok krefter i seg til å kunne skape sine egne segmenter, selv om ikke den nye 9-5 viser særlig interesse for akkurat det.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT