-
Daglig leder
Møller Bil Øst AS
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Saabs niende mai
Seriøse fagfolk diskuterer fremdeles om det dreier seg om 9. mai eller 5. september. Faktum er i hvert fall at nå har vi sett den nye Saab 9-5.
Det var et par symbolske detaljer da Saabs nye flaggskip ble avduket i Frankfurt. For det første: da teppene endelig ble trukket av, hva tror du vi fikk se? Noen optimistiske kulører? Den typiske Saab-hvite bilen? Noen dristige overflater?
Ikke akkurat. Tre biler i forskjellige sjatteringer av grått. Og når jeg sier grått, så mener jeg grått.
LES: Ny motor for Saab?
LES OGSÅ: Ny bil og nye ansikter hos Saab
Nostalgi
For det andre: da pressemateriellet ble delt ut, var det skjult i en minne-stikke. Ikke en standard-utgave nei, spesial-bygget for anledningen.
I lekkert matt svart, med en silikon-mettet gummioverflate, så det var nesten som å ta på hud. Gjerne blond svensk hud – nå er det på tide at Saab begynner å spille på sine spesialiteter igjen.
LES: Avduking av ny 9-5
Men det var noe med fasongen.
Da så vi det, det var den opprinnelige Saab 92 som hadde inspirert minnepinne-fasongen. Den bilen som var grunnlaget for alt som var Saab, sært og spesielt og i en klasse helt for seg selv.
Da ble det enda mer nedtur å rusle rundt den nye, og sette seg inn i den. Uhyre kompetent hele veien, særlig innvendig var det mulig å ta på ting og titte på detaljer, og fornøyd slå fast at dette er ekte Trollhättan.
Mal-tilpasset
Men utvendig var det vanskeligere. Det er helt opplagt at briefet var forfattet av Generalen. Da han fremdeles trodde at Meningen med SaabLivet var å konkurrere med Audi og BMW. Velkontrollerte store flater og harmoniske linjer, men du verden så gørrkjedelig.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT
Selvfølgelig har designerne hatt begrensninger, det hele er tett basert på Opel Insignia, men svenskene har tatt i litt her og der.
For eksempel er den nesten 20 cm.lenger enn søstermodellen. Jeg håper det er kommet bakseteplassen til gode, etter den første prøvesittingen var det umulig å si.
Beskjedent
Ambisjonene er lave. Denne skal selge mindre enn forgjengeren. Den ble, tro det eller ei, lansert så langt tilbake som i 1997, og Einar Hareide var fremdeles sjef for designavdelingen.
Siden den gamle solgte 60.000 per år på det meste, kan vi kanskje regne 40-50.000 som salgsmål for den nye, når stasjonsvognen også er på plass.
Det betyr selvfølgelig at det er først når den nye 9-3 er på plass, i begynnelsen av 2012, at man kan begynne å håpe på volum igjen.
La oss håpe at den, i hvert fall, kan bringe tilbake noe av det som gjorde Saab stor, og at det ikke bare blir enda en karakterløs utfordrer til klinisk definerte konkurrenter.
Saab burde fremdeles ha nok krefter i seg til å kunne skape sine egne segmenter, selv om ikke den nye 9-5 viser særlig interesse for akkurat det.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT