-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Hardcore Porsche:
Større kjøreglede og mere støy
Carrera-navnet har vært brukt av Porsche siden 1955. Men Touring-navnet er litt mer eksklusivt. Nå er den nye 992 Carrera T her. Mager, dynamisk og manuell.
For å ta det siste først: bilen kan leveres med en åtte trinns PDK kasse, men standard er syv trinns manuell og mekanisk diffbrems.
Leser man resten av spesifikasjonene er det åpenbart at manuell-versjonen er den riktige.
Det hele tolkes som en lettvekts spesial med masse dynamisk oppgradering du ikke finner andre steder.
Lettvekten er imidlertid begrenset til minus 35 kg, det er det de veier de baksetene som er kastet ut og erstattet av ingenting. Og så er det skrapt litt fett andre steder.
Hvor mye mer det skal koste deg å bli kvitt de kiloene er ennå ikke klart. Du kan riktignok konfigurere den nye versjonen på de norske hjemmesidene allerede, men der det skal stå pris står det TBA.
Det vi har er altså basis motoren fra Carrera og masse chassis-goder som Carrera ikke byr på. Så med andre ord, godt over Carrera. På den andre siden mangler den utstyr du finner i Carrera S og den mangler noen og seksti hester og ett sekund ned til 100.
Siden Carrera koster 1,6etterellerannet og Carrera S 1,8etellerannet – begge steder snakker vi millioner kroner – tror jeg trygt vi kan regne med at den nye vil koste nøyaktig 1,7etellerannet mill.
Det du får er Sport Chrono pakken og 10 mm lavere PASM opphengningen – ellers ikke tilgjengelig med den vanlige 385 hesters biturboen. Syv-trinns manuell er også eksklusiv med denne motoren på Carrera T – her kombinert med Torque Vectoring og den mekaniske diffen.
Du kan kjøpe til bakhjulsstyringen – det kan du heller ikke på den vanlige Carreraen, men betaler ikke noe ekstra for 20 tommere foran og 21 bak (he-he, 305 mm bred kontaktflate der det betyr noe – der kreftene skal avleveres), eller for lettvektsbatteriet eller for lettvektsglasset.
Eksosrør som ender i hi-gloss svart er også spesielle for denne modellen og et av de få, subtile kjennetegn på at her har vi en eier som setter pris på rå kjøreglede fremfor komfort og iøynefallende prestisje.
Rå?
Ja, bilen byr spesielt på en rå detalj og den har jeg aldri opplevd bli fremhevet i salgslitteratur før: «Lyden av den seks-sylindrede boxer-motoren har nå et enda mer iørefallende nærvær i interiøret».
Noe jeg tolker som enda en grunn til å hoppe over stereo-innslagene i dashbordet.
En kjapp reprise på T:
Den første var en homologiserings spesial bygget på kort-chassisversjonen, dukket opp i 1968 og konsentrerte seg også om lettvekt. Denne endte 54 kg under tilsvarende S og kunne få en kraftigere motor. Dette varte til 1973. Så lå betegnelsen død helt til 2017 da 991 Carrera også ble en T.
Etter det er markedet teppebombet med T’er fra Porsche: 718 Cayman, 718 Boxster har sammen med Macan også T-modeller.
Og nå altså 911 Carrera.