Audi A3
Foto: Carparazzi©
Audi A3
Foto: Carparazzi©
Audi A3
Foto: Carparazzi©
Audi A3
Foto: Carparazzi©
Audi A3
Foto: Carparazzi©
Audi A3
Datamanipulasjon: Carparazzi©
Audi A3 Allroad
Datamanipulasjon: Carparazzi©
Audi A3 SportBack
Datamanipulasjon: Carparazzi©

Golf med fire ringer

Audi skal lansere en rekke nye modeller i 2012, men ingen så viktige som denne.

Publisert Sist oppdatert

Neste generasjon Audi A3 begynner å ta form. Vi møtte A3 Concept sedan på Genève-utstillingen i vår, og sannsynligheten er stor for at vi møter den i produksjonsform på samme utstilling i mars 2012.

Men da neppe som sedan – Audi vil konsentrere seg om 3-dørs kombikupe og 5-dørs SportBack før de utvider med nye karosseriformer. En ny cabriolet vil også komme, samt den lovede sedanen.

Men det stopper neppe der – det snakkes også om en A3 Avant, og da er nok heller ikke en Allroad utelukket, noe illustratørene hos Carparazzi har sett for seg.

Spionbildene er av 3-dørsutgaven, og vi ser en moderne Audi-grill omkranset av nye lykter med LED-teknologi. Fronten har klart slektskap med nye A6 og faceliftede utgaver av A5 og A4.

Først ut
A3 blir første modell fra VW-gruppen som tar i bruk den helt nye MQB-plattformen – en modul for mindre biler med tverrstilt motor, som senere skal danne grunnlag for syvende generasjon Golf og rundt 60 andre derivater innen VW-gruppen.

Alle modeller som bygges på denne plattformen får ifølge Car And Driver lik avstand mellom frontaksel og pedaler, noe som skal medføre en drastisk reduksjon i antall frontmoduler innen VW-familien.

Utstrakt bruk av aluminium og høyfast stål skal sørge for at nye A3 får en vektreduksjon på inntil 80 kg sammenlignet med dagens modell. Audi bekrefter at interiøret vil få høyere kvalitet og være inspirert av nye modeller som A1 og A6.

Audis nye MMI-system med touchpad vil trolig også finne veien til nye A3.

Drivlinjene vil bestå av kompakte bensinmotorer på 1,2 til 2,0 liter med pustehjelp og moderne dieselmotorer på 1,6 og 2,0 liter. Eco-modeller med CO2-utslipp på under 90 g/km er et must om Audi skal konkurrere med BMWs nye 1-serie.

Powered by Labrador CMS