Pr- og markedssjef Roger Andersen i RN Nordic regner med som ganske sikkert at Alpine lanseres i Norge i 2026 og at A390 blir å finne hos et utvalg forhandlere kommende sommer.

Alpine til Norge i 2026

Bare detaljer gjenstår før det er klart for å lansere urfranske Alpine som entusiastmerke i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Mye tyder på at nok et bilmerke introduseres i Norge neste år. Et fransk, sportslig og premium: Alpine.

– Ja, jeg er 99 prosent sikker på at vi kommer til å si ja til Alpine. Det vil være merkevarebyggende for oss, sier Roger Andersen, pr- og markedssjef i RN Nordic.

For Alpine, grunnlagt for 70 å siden med tilhold i Dieppe i Normandie, eid av Renault siden 1962 og gjenopplivet for privatmarkedet i 2017 etter drøyt 20 år lang pause, gjelder i første omgang to modeller: A290 med basis i Renault 5 og den langt større crossoveren A390 med firehjulsdrift og tre motorer, to på bakakselen og en foran.

Bare el fra sommeren

Når produksjonen av dagens A110 opphører til sommeren, er det kun elektriske drivlinjer som gjelder for Alpine. I planen ligger hele sju modeller før 2030 hvor erstatter for fossile A110 blir tredje modell i porteføljen, antakelig med lansering på Mondial de l’Automobile høsten 2026. A110 kommer først som to-seter, deretter som fireseter og senere som kabriolet.

Merkekunnskapen om Alpine er trolig langt større enn antallet registrerte biler skulle tilsi. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser fire A110 og åtte A310 på norske skilt.

Merkekunnskapen om Alpine er trolig langt større enn antallet registrerte biler skulle tilsi.

– Vi er kjent med at vår forhandler i Halden har tatt inn noen A110 via Sverige, fortsetter Andersen.

Først på forsommeren

Andersen er tydelig på at målet er å ha de første bilene i Norge før 1. mai og kundebilene på plass utpå sommeren.

Selv om A390 følger etter A290 i Europa, tror Andersen de to kommer hit omtrent samtidig.

– Vi ser for oss å starte med Alpine i de fire til seks største byene – og på sikt, anslagsvis i løpet av 2027, ha på plass ti Alpine-forhandlere, eksempelvis som shop-in-shop-løsninger med Renault, antyder Andersen.

Verken prisen på A290 eller A390 er ferdigforhandlet selv om prisene i Frankrike for lengst er kjent. Trolig vil A290 prisstarte i Norge der R5 slutter.

Rett pris viktig

Langt viktigere og mer kritisk i forhold til volum er rett pris på «volumselgeren» A390 med 400 hk ytelse i GT-versjon og 470 hk i GTS-utgaven, priset i Europa til 67 500 euro (800 000 kroner) for GT og 78 000 euro (925 000 kroner) for GTS.

Avhengig av hvordan avgiftsskruen for elbiler blir i 2026 kan det trekkes minimum 75 000 momskroner fra beløpene.

Roger Andersen er tydelig på at prisene må matche konkurrentene for at hver forhandler skal kunne nå minst 100 biler i årlig volum.

Typiske konkurrenter til 4,62 meter lange A390 vil være Audi Q4 hvor Sportback med 340 hk koster fra snaut 600 000 kroner, BMW i4/M60 Supercharged med 601 hk prises til 643 000 kroner og Tesla Model Y Performance (627 hk) som koster tett på 600 000 kroner, alle priser ex frakt/levering med dagens momsnivå, altså når de første 500 000 kronene av bilprisen er fritatt for moms.

Ni personbiler

Dersom planene innfris, vil dette være modellprogrammet RN Nordics har å tilby forhandlerne om et drøyt år:

* 5 Renault-modeller (Twingo, R4, R5, Megane, Scenic)
* 3 Alpine (A110, A290, A390)
* 1 Dacia (Spring)
* I tillegg kommer varebilprogrammet

Mens snaut fire meter lange Twingo med lengdejusterbart baksete for å bedre kupefleksibiliteten prisantydes til under 20 000 euro (240 000 kroner), vil prisen på elektriske Dacia kunne ende drøyt 20 000 kroner under Twingo.

Alpine A110 har til nå vært eneste Alpine-modell. Dette er en av de få norskregistrerte.
Alpine-klubben i Frankrike på tur vest i Alpene.

 

Powered by Labrador CMS