Audi Allroad er ikke akkurat på billigsalg, dette er komfortabel firehjulstrekker på øverste hylle. Selv om prisene på dieselbiler jevnt over gikk ned fra årsskiftet, steg prisen med 23.700 kroner med den muskuløse treliteren under panseret. Med 2,7 liters TDI-motor, som flere velger, er prisen hele 125.000 kroner lavere.
Allroad er Audis betegnelse på personbiler som utstyres med røffere staffasje og firehjulstrekk, slik som Volkswagen har sine Cross-modeller og Skoda nå er i ferd med å etablere Scout. A6 Allroad har 6 cm større bakkeklaring enn den vanlige A6 Avant.
Dessuten har den bedre beskyttelse under, luftfjæring som du kan regulere fra førerplassen, og bilen har et betydelig tøffere utseende uten å være en SUV. I motsetning til Audi Q7, som er rendyrket SUV med høy sittestilling, er A6 Allroad en normal stasjonsvogn.
Audi A6 Allroad fremstår med glimrende og balanserte kjøreegenskaper, og byr på kjøreglede og god komfort på nesten all slags vei – men det må være vei, denne bilen har ingen ting å bestille i terrenget. Den er ideell for de aktive som ikke vil stå fast på vei til hytta, men som synes at SUV blir litt mye jeep.
Annonse
Her finner vi lite eller ingen ting av ulempene som ellers er normale når andre bilmodeller blir utstyrt med firehjulstrekk og høyere bakkeklaring. Her er det ikke stump og stiv fjæring, heller ikke dårlig svingradius.
Audi Allroad er en bil du må bruke litt tid på å lære deg å kjenne – det er så mange justerings- og valgmuligheter. Det er synd hvis du ikke allerede fra dag én kjenner til alle mulighetene.
Luftfjæringen har blant annet både manuell og automatisk innstilling. Høydenivået kan heves og senkes – men øker hastigheten overtar systemet og man får hele tiden beste avstanden til bakken. På god vei kan man ikke kjøre i høye hastigheter i høy stilling. Avstanden fra moder jord skal jo bare økes når veien er virkelig dårlig – når du skal opp den siste kneika.
Vår prøvebil koster ubeskjedne 950.000 kroner. Det er så eksklusivt at det er fristende å si at det bare er et høyere statusnivå som utgjør den store forskjellen fra den 125.000 kroner billigere 2.7 TDI.