-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Betenkelig utvikling

Sjekker ikke om bilen er i orden
Ytterst få bileiere har en rutine for å sjekke teknisk tilstand selv, viser ny undersøkelse. – Betenkelig utvikling, mener bransjefolk.
Kun to av ti inspiserer jevnlig bilens tilstand selv, viser en måling utført av YouGov for Autobransjens leverandørforening (ABL). 45 prosent svarer at det forekommer, men forholdsvis sjelden.
27 prosent medgir at de aldri utfører egensjekk, mens resten krysser av for vet ikke.
– Moderne teknikk og informasjonssystemer gjør bilholdet enklere, men kan aldri helt erstatte eierens egenkontroll av at alt er i orden med kjøretøyet. Derfor er dette tall som gir grunn til bekymring, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.
Betenkt over utviklingen
Også Børre Skiaker, generalsekretær i Kongelig Norsk Automobilklub (KNA), er betenkt over utviklingen, men ikke overrasket over funnene i undersøkelsen.
– Det kan se ut som folks generelle kunnskap om mekaniske ting er på hell, og at mange har liten interesse for hverdagsbilen. Det er nok først og fremst i entusiastmiljøene man er like opptatt av bil og vedlikehold som tidligere, sier Skiaker.
Selv om mange biler er mer driftssikre og trenger mindre ettersyn enn tidligere, mener han alle burde holde et øye med ting som kjølevann, vinduspussere og spylervæske, lys, dekk og hjul, riktig spenning på batteriet og unormale lyder under kjøring.
– Dette gjelder uansett biltype. For alle som ikke har elbil er selvsagt motorolje et viktig sjekkpunkt i tillegg.
Ifølge Skiaker kunne bedre rutiner for egeninspeksjon også redusert behovet bilberging og veihjelp, i tilfeller der dette har sammenheng med dårlig batteri, punktering på grunn av dårlige dekk, løse hjul samt generell driftsstans som følge av manglende vedlikehold.
Eldre følger best med
Når svarene i ABL-undersøkelsen grupperes ut fra kjønn, alder og bosted, viser de betydelige variasjoner.
– Vi ser at kvinner foretar egeninspeksjon av bilen langt sjeldnere enn menn, og at eldre bileiere følger nøyere opp enn yngre. Jevnlig egensjekk er dessuten mest utbredt blant eiere bosatt i landlige områder eller byer med mindre enn 5000 innbyggere, sier Arild Hansen.
Sortert etter bilens drivstofftype ligger elbil-eierne klart nederst på skalaen. Blant disse svarer kun én av ti at de jevnlig inspiserer den tekniske tilstanden selv.