-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Betenkelig utvikling
Sjekker ikke om bilen er i orden
Ytterst få bileiere har en rutine for å sjekke teknisk tilstand selv, viser ny undersøkelse. – Betenkelig utvikling, mener bransjefolk.
Kun to av ti inspiserer jevnlig bilens tilstand selv, viser en måling utført av YouGov for Autobransjens leverandørforening (ABL). 45 prosent svarer at det forekommer, men forholdsvis sjelden.
27 prosent medgir at de aldri utfører egensjekk, mens resten krysser av for vet ikke.
– Moderne teknikk og informasjonssystemer gjør bilholdet enklere, men kan aldri helt erstatte eierens egenkontroll av at alt er i orden med kjøretøyet. Derfor er dette tall som gir grunn til bekymring, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.
Betenkt over utviklingen
Også Børre Skiaker, generalsekretær i Kongelig Norsk Automobilklub (KNA), er betenkt over utviklingen, men ikke overrasket over funnene i undersøkelsen.
– Det kan se ut som folks generelle kunnskap om mekaniske ting er på hell, og at mange har liten interesse for hverdagsbilen. Det er nok først og fremst i entusiastmiljøene man er like opptatt av bil og vedlikehold som tidligere, sier Skiaker.
Selv om mange biler er mer driftssikre og trenger mindre ettersyn enn tidligere, mener han alle burde holde et øye med ting som kjølevann, vinduspussere og spylervæske, lys, dekk og hjul, riktig spenning på batteriet og unormale lyder under kjøring.
– Dette gjelder uansett biltype. For alle som ikke har elbil er selvsagt motorolje et viktig sjekkpunkt i tillegg.
Ifølge Skiaker kunne bedre rutiner for egeninspeksjon også redusert behovet bilberging og veihjelp, i tilfeller der dette har sammenheng med dårlig batteri, punktering på grunn av dårlige dekk, løse hjul samt generell driftsstans som følge av manglende vedlikehold.
Eldre følger best med
Når svarene i ABL-undersøkelsen grupperes ut fra kjønn, alder og bosted, viser de betydelige variasjoner.
– Vi ser at kvinner foretar egeninspeksjon av bilen langt sjeldnere enn menn, og at eldre bileiere følger nøyere opp enn yngre. Jevnlig egensjekk er dessuten mest utbredt blant eiere bosatt i landlige områder eller byer med mindre enn 5000 innbyggere, sier Arild Hansen.
Sortert etter bilens drivstofftype ligger elbil-eierne klart nederst på skalaen. Blant disse svarer kun én av ti at de jevnlig inspiserer den tekniske tilstanden selv.