-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Essen Motor Show
Muskler og heftig styling
I Tyskland samles en rekke tuning- og stylingselskaper hvert år til utstilling i Essen hvor de møter titusener av bilentusiaster. Her er årets bidrag fra en BMW-tuner med lang erfaring.
I Norge har tuning-bransjen hatt et noe frynsete rykte, i alle fall hos myndighetene som var redd for å gå glipp av avgiftskroner den gang hestekrefter ble beskattet.
En annen årsak kan være at det er lett å øke bilens effekt uten at det tas andre grep for å ivareta sikkerheten – som å kompensere med kraftigere bremser og økt stabilitet.
I Tyskland vrimler det av store tuning-selskaper, flere av de meste seriøse eies av produsentene selv, som BMW M, Alpina, AMG og ABT, men det fins en rekke frittstående selskaper som gjerne spesialiserer seg på ett eller to merker.
Et slikt selskap er AC Schnitzer som har holdt det gående siden den spede start innen motorsport i 1987.
BMW-tuning har stått sentralt hele veien, så utvidet de med Mini når merket ble en del av BMW-familien, og de siste årene har de også tilbudt stash til Toyota – primært GR Supra.
Sammen med andre seriøse aktører i bransjen deltar de i en kampanje med betegnelse TUNE IT! SAFE! som støttes av tyske myndigheter. Hensikten er å vise at bransjen tar sikkerhet og miljø på alvor, og alle komponenter som vises er homologert og godkjent for bruk.
Gjennom de siste 17 årene er det presentert en bil i politidekor, og AC Schnitzer har stått for åtte av disse. Årets konsept er basert på BMW i4 M50, og alle komponentene som er benyttet finner du i delekatalogen til selskapet.
Selskapet ønsker å markere at de også kan gjøre elbiler raskere med mer dynamiske egenskaper, men i dette tilfellet er det kun snakk om en aerodynamiske detaljer og endringer i chassis.
Front-spoiler og -splitter, sideskjørt, takspoiler, skjermutvidere – elementer utviklet innen motorsport som gir bilen et heftig uttrykk. Senkesett reduserer avstanden til asfalten med 20-25 millimeter mens stabstag sørger for bedre stabilitet gjennom raske kurver.
Hjulutrustningen er hentet fra AC Schnitzers rikholdige katalog – 20-tommere med Hankook Ventus S1 evo 3 dekk i dimensjon 255/35 R20 foran og 265/35 R20 bak. Innendørs tilbys detaljer i aluminium og Black Line.
Politi-dekoren får du ikke, men alle komponentene finner du hos AC Schnitzer som også er representert i Norge.