-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Markedssjef
Formula Automobile Norge AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
Vår konklusjon
På mange måter er våre to testbiler forbausende like – til å være europeer og japaner. Rommelig bagasjerom er et must for å lokke kresne stasjonsvognkunder på dette nivået – og her kan Vectra vise til solide tall for lengde og bredde. Når det gjelder funksjonalitet og smarte løsninger, har de japanske ingeniørene lykkes bedre med sine idéer.
Prisforskjellen mellom de to konkurrentene er betydelig, men forklares langt på vei gjennom ulikt utstyrsnivå – utstyr som er viktig for sikkerheten. Alt i alt faller vårt valg denne gang på Opel Vectra.
Testerne mener:
Øivind Skar (46): Både Opel Vectra og Honda Accord er etter min mening gode familiebiler med flere likhetstrekk. Likevel gir jeg Vectra en knepen seier på grunn av størst innvendig plass. I denne bilen får du med deg det meste, og den har også ESP i standardpakken. Accord scorer på flott finish, fiffige og praktiske interiørløsninger og lun kjørekomfort. At Honda ikke har prioritert ESP i en såpass påkostet bil som Accord er en gåte.
Trygve Bæra (55): Tradisjonelle løsninger til tross, Vectra får tilslaget på grunn av rommelighet og utstyrsnivå. Til tross for noe høyere pris, forsvarer Vectra påstanden mye bil for pengene. Accord scorer poeng med sin geniale bakseteløsning, men taper poengene på manglende utstyr ellers. Kollega Skar har allerede sagt det; på dette nivået bør ESP være fast følge.
LES VIDERE:
- Honda Accord
- Opel Vectra
- Priser og data