-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Vår konklusjon
På mange måter er våre to testbiler forbausende like – til å være europeer og japaner. Rommelig bagasjerom er et must for å lokke kresne stasjonsvognkunder på dette nivået – og her kan Vectra vise til solide tall for lengde og bredde. Når det gjelder funksjonalitet og smarte løsninger, har de japanske ingeniørene lykkes bedre med sine idéer.
Prisforskjellen mellom de to konkurrentene er betydelig, men forklares langt på vei gjennom ulikt utstyrsnivå – utstyr som er viktig for sikkerheten. Alt i alt faller vårt valg denne gang på Opel Vectra.
Testerne mener:
Øivind Skar (46): Både Opel Vectra og Honda Accord er etter min mening gode familiebiler med flere likhetstrekk. Likevel gir jeg Vectra en knepen seier på grunn av størst innvendig plass. I denne bilen får du med deg det meste, og den har også ESP i standardpakken. Accord scorer på flott finish, fiffige og praktiske interiørløsninger og lun kjørekomfort. At Honda ikke har prioritert ESP i en såpass påkostet bil som Accord er en gåte.
Trygve Bæra (55): Tradisjonelle løsninger til tross, Vectra får tilslaget på grunn av rommelighet og utstyrsnivå. Til tross for noe høyere pris, forsvarer Vectra påstanden mye bil for pengene. Accord scorer poeng med sin geniale bakseteløsning, men taper poengene på manglende utstyr ellers. Kollega Skar har allerede sagt det; på dette nivået bør ESP være fast følge.
LES VIDERE:
- Honda Accord
- Opel Vectra
- Priser og data