-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Strålende dager på jobben
Noen dager på jobben er artigere enn andre. Særlig når dagene kan tilbringes i Alfa Romeo Giulia og Jaguar XE.
Først publisert i Bil 12-2016.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
– Dritlekker bil, flottere enn på bilder. Jeg så det så tydelig da du kom kjørende!
Det lyser av ansiktet til Petter Knutsen Bjørkelo der han står og lener seg mot en dyp blå XE. Ikke noe i veien med Jaguaren, men øynene hans er klistret i Alfas nye Giulia, antrukket i Monza Red og for anledningen staset opp med mørklakkerte Sport 18 tommer felger.
På leting
– Dette er ikke bare flotte biler å se på, men de er uten tvil blant klassens mest kjøreglade. Jeg mener også at de er hakket hvassere enn 3-serien og C-klasse, kommer det kontant fra Petter idet vi bytter nøkler.
Så bærer det østover og det bærer sørover, over bakketopper som stuper ned i krappe svinger skjult av morgentåke. Bilene ligger som klistret til veien selv om vi tidvis legger moms på fartsgrensene.
Ikke ante jeg at det var så mange flotte veier skjult av krattskog og store jorder bare en artig times kjøring fra hovedstaden.
Alfa først
I Alfa står valget mellom tre oppsettprogrammer: DNA hvor D står for dynamisk, N for nøytral, mens A er spareprogrammet. Jeg skjønner ikke helt hva sistnevnte har i en Alfa å gjøre når det er i D bilen presterer på Alfa-nivå.
I Jaguaren er det også sportsprogrammet som gjelder, men endringene er ikke like markerte.
DIESEL?
Nei, det viser seg å være så enkelt som at Alfaen ikke leveres med bensinmotor før litt senere i høst. Da kommer den med en firesylindret 2-liter turbo med 200 hester.
For Jaguarens del handler det om engangsavgiften og tillegget på 90.000 kroner. Ni av ti Jaguar-kjøpere synes det er for høyt, ifølge tall fra OFV.
Petter er tydelig på at i Alfaen ville han valgt toliters turbo manuell, fordi «jeg liker å vite hva som skjer når jeg går av og på gassen».
LES VIDERE:
Del 2
Konklusjon
Testdata og poeng