-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ny importør for Fiat/Daewoo
For ca. 20. gang etter krigen skal Fiat skifte importør i Norge. For ca. 1. gang ser dette litt lysere ut. Denne gangen er nemlig distribusjonen på plass. Mitsubishi-organisasjonen skal stå for salget.

I dag, mandag, kom svaret. Gunnar Eik, med fortid fra GM i Norge den gang de nesten drev bilfabrikk på Lillestrøm, og fra British Leyland i Norge, og med egen Mitsubishi-importør helt fra merket het Colt, kunne fortelle at et nytt selskap, Motor Holding AS, var opprettet. Dette ble eid med 50% av Motor Gruppen (Mitsubishi-importør) og 50% av Ugland-gruppen (Fiat/Daewoo importør) og skal bli den nye importøren av disse italienske og koreanske bilene.
Administrasjonen for denne biten av bilimporten skal flyttes fra Drammens-området til Mitsubishis hovedkontor i Oslo. Dagens Ugland-sjef, Richard Waitz (ex-Ford), flytter også dit sammen med et par sentrale medarbeidere. Men det store poenget ved denne endringen er at nå skal Fiat og Daewoo selges gjennom det eksisterende Mitsubishi-nettet.
Mitsubishi-importøren er meget sterk på logistikk og IT, og dette er helt klart et nødvendig strategisk grep for fremtiden – bildistribusjon kommer til å bli noe helt annet enn det har vært. Med sterk kontroll over distribusjonsnettet (fordi importøren eier det) vil spesielt Fiat nyte godt av salgskanaler det ikke har hatt maken til siden Norsk Autos tid.
For kunder burde dette bare by på fordeler, og for produsentene er det løfterikt. Fiat blir ikke lenger bare noe for spesielt interesserte, og Daewoo burde også kunne få den markedsføring som merket fortjener.
Forretningsplanen sier fremdeles totalt 1.925 av disse merkene i år, men at det skal selges 2.900 av dem i 2002 med en Fiat/Alfa markedsandel på 1,3%. Selv det er nok langt unna potensialet, men så har da også Gunnar Eik alltid vist at når han tenker langsiktig er han faktisk ganske ofte ganske konservativ.
Av Jon Winding-Sørensen