-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Ny importør for Fiat/Daewoo
For ca. 20. gang etter krigen skal Fiat skifte importør i Norge. For ca. 1. gang ser dette litt lysere ut. Denne gangen er nemlig distribusjonen på plass. Mitsubishi-organisasjonen skal stå for salget.
I dag, mandag, kom svaret. Gunnar Eik, med fortid fra GM i Norge den gang de nesten drev bilfabrikk på Lillestrøm, og fra British Leyland i Norge, og med egen Mitsubishi-importør helt fra merket het Colt, kunne fortelle at et nytt selskap, Motor Holding AS, var opprettet. Dette ble eid med 50% av Motor Gruppen (Mitsubishi-importør) og 50% av Ugland-gruppen (Fiat/Daewoo importør) og skal bli den nye importøren av disse italienske og koreanske bilene.
Administrasjonen for denne biten av bilimporten skal flyttes fra Drammens-området til Mitsubishis hovedkontor i Oslo. Dagens Ugland-sjef, Richard Waitz (ex-Ford), flytter også dit sammen med et par sentrale medarbeidere. Men det store poenget ved denne endringen er at nå skal Fiat og Daewoo selges gjennom det eksisterende Mitsubishi-nettet.
Mitsubishi-importøren er meget sterk på logistikk og IT, og dette er helt klart et nødvendig strategisk grep for fremtiden – bildistribusjon kommer til å bli noe helt annet enn det har vært. Med sterk kontroll over distribusjonsnettet (fordi importøren eier det) vil spesielt Fiat nyte godt av salgskanaler det ikke har hatt maken til siden Norsk Autos tid.
For kunder burde dette bare by på fordeler, og for produsentene er det løfterikt. Fiat blir ikke lenger bare noe for spesielt interesserte, og Daewoo burde også kunne få den markedsføring som merket fortjener.
Forretningsplanen sier fremdeles totalt 1.925 av disse merkene i år, men at det skal selges 2.900 av dem i 2002 med en Fiat/Alfa markedsandel på 1,3%. Selv det er nok langt unna potensialet, men så har da også Gunnar Eik alltid vist at når han tenker langsiktig er han faktisk ganske ofte ganske konservativ.
Av Jon Winding-Sørensen