-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
Møller Bil Bruktbil AS avd. Hvam:
Innkjøper bruktbil
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Ny importør for Fiat/Daewoo
For ca. 20. gang etter krigen skal Fiat skifte importør i Norge. For ca. 1. gang ser dette litt lysere ut. Denne gangen er nemlig distribusjonen på plass. Mitsubishi-organisasjonen skal stå for salget.
I dag, mandag, kom svaret. Gunnar Eik, med fortid fra GM i Norge den gang de nesten drev bilfabrikk på Lillestrøm, og fra British Leyland i Norge, og med egen Mitsubishi-importør helt fra merket het Colt, kunne fortelle at et nytt selskap, Motor Holding AS, var opprettet. Dette ble eid med 50% av Motor Gruppen (Mitsubishi-importør) og 50% av Ugland-gruppen (Fiat/Daewoo importør) og skal bli den nye importøren av disse italienske og koreanske bilene.
Administrasjonen for denne biten av bilimporten skal flyttes fra Drammens-området til Mitsubishis hovedkontor i Oslo. Dagens Ugland-sjef, Richard Waitz (ex-Ford), flytter også dit sammen med et par sentrale medarbeidere. Men det store poenget ved denne endringen er at nå skal Fiat og Daewoo selges gjennom det eksisterende Mitsubishi-nettet.
Mitsubishi-importøren er meget sterk på logistikk og IT, og dette er helt klart et nødvendig strategisk grep for fremtiden – bildistribusjon kommer til å bli noe helt annet enn det har vært. Med sterk kontroll over distribusjonsnettet (fordi importøren eier det) vil spesielt Fiat nyte godt av salgskanaler det ikke har hatt maken til siden Norsk Autos tid.
For kunder burde dette bare by på fordeler, og for produsentene er det løfterikt. Fiat blir ikke lenger bare noe for spesielt interesserte, og Daewoo burde også kunne få den markedsføring som merket fortjener.
Forretningsplanen sier fremdeles totalt 1.925 av disse merkene i år, men at det skal selges 2.900 av dem i 2002 med en Fiat/Alfa markedsandel på 1,3%. Selv det er nok langt unna potensialet, men så har da også Gunnar Eik alltid vist at når han tenker langsiktig er han faktisk ganske ofte ganske konservativ.
Av Jon Winding-Sørensen