Italienske sykler for italienske biler

Fiat- og Alfa- og Lancia-eiere er ganske fanatiske, og alle merkene har norske merkeklubber. Men hvor mange brandede sykler finner man i disse gruppene? Syklene finnes de – i stort utvalg.

Dette er gjennomført merkevareforlengelse.

Det finnes for eksempel en Abarth-sykkel som leveres i den typiske trekassen, helt lik den trimmingssetene kom i for 60 år siden.

Den eneste fastnav-sykkelen i katalogen er selvfølgelig en Alfa Romeo-merket skapning. Sykler basert på Fiat 500 er designet på Fiats eget designsenter, og Lancias er svarte med stilige hvite kontrast-striper.

Smoking møter pedaler.

Skjønt pedaler – vi finner en rekke elektriske sykler i utvalget også.

Det hele kommer fra en produsent som heter Compagnia Ducale og som ikke har drevet i denne bransjen lenger enn siden 2006.

Bianchi, som har vært inn og ut av Fiat-sfæren i alle år, har bygget sykler siden 1885, men mens Ducale hele tiden har vært innstilt på å forlenge andre merkers «brand value», er Bianchi helt klare på at de bygger sine egne sykler.

Ingen Private Brand der i gården.

Compagnia Ducale tar den derimot helt ut på vegne av den italienske delen av FCA-gruppen. Er du en Alfa-mann får du det hele, fra barnesykkel til en Extreme Fat el-sykkel.

De er kjente komponenter de bygger inn i syklene sine, motor fra Bafang (inntil 750 W) på elsyklene, fjæring fra FireLink, seks trinns gir fra Shimano eller fra Shimato på elsyklene.

Noen av syklene kommer nå forresten komplette fra MTB Dolomiti.

Jeg har ikke våget å spørre vår god forbindelse, Torgny Fjeldskaar, hva han syns om disse. Bak seg har han blant annet Cannondale, BMW og BMC i Sveits, og han pleier å vite hvordan en sykkel skal se ut og er ganske klar når han snakker om dem.

Jeg har en følelse av at en entusiastisk FCA-forhandler vil være mer begeistret enn ham.

Powered by Labrador CMS