Alfa Magnet

Hva får en mann som sitter i styret hos BMW og som leder Rolls-Royce-fabrikken til å hoppe av for å overta Alfa Romeo? Hva er det som får meg til å smile fra øre til øre når jeg har kjørt åtte timer non stop i en Alfa GT? I begge tilfeller har nok Alfa igjen virket som en magnet.

Publisert Sist oppdatert

GT
GT

Først publisert i BIL 1 - 2005.

Den norske Morgan-importøren, og menighetens yppersteprest Knut Hallan sier at Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler. Det gjelder nok bygging også, ikke bare kjøring.

Karl-Heinz Kalbfell var BMWs mann da de bygget opp den nye Rolls-Royce-fabrikken ved Goodwood. Og han var BMWs naturlige valg da Rolls-Royce-sjef Tony Gott plutselig sluttet i mai. Så klarer altså den nye Fiat-sjefen Herbert Demel å samle et ultrakompetent lag av tyskere og østerrikere som skal være med å gjenreise den italienske kjempen. Og det siste kuppet er altså Kalbfell.

Merker at noe skjer
Jeg tenke på det på vei sørover fra Oslo – det er en slags fast post at vi alltid kjører hjem i hvert fall en bil fra bilutstillinger, og denne Alfa GT, med 3,2-liters V6-motor hører egentlig til hos importøren i København. Og ikke noen perfekt bil som BMW, tenkte jeg, for her merker man at noe skjer, du sitter ikke splendid avsondret fra dårlig underlag og vanlige fenomen som antyder at det går fort, som litt støy, eller mekaniske beskjeder, eller meldinger fra bremser og styring. Tvert om, du sitter i et sete som gjør deg til en bit av bilen. Det eneste forsøk på avansert elektronikk er en ganske banal meny på dashbordet og et antispinn som du kan koble vekk.

Ta en utfordring
Det er heller ikke noen perfekt bedrift Kalbfell går til, han som kunne tilbragt resten av sin arbeidstid hos noen som nesten aldri gjør noe galt. Men livet er nok også for kort til ikke å ta en utfordring, – og jeg regner med at markedsføringsmannen Kalbfell også har kjørt den Bertone-tegnede GT. For da har han oppdaget at fremdeles går det an å få kompakte biler med svære motorer som virkelig kan kjøres, men som samtidig er så diskrete at de nesten ikke merkes.

Bortsett fra når de står stille. For dette er noe av det nydeligste som er gjort, og det karosseriet kommer til å vare i mange år fremover.

Nytelseseffekt
For å komme til København fra Oslo kan man kjøre E6 rett ned. Eller man kan ta småveier, ut i den svenske skjærgården for eksempel, eller “den italienske vägen når man nærmer seg Båstad.

Det er så mange nydelige småveier nedover at jeg godt kan bruke et døgn til København og hygge meg hele tiden. Men med denne kan du også komme til Køben på under 7 timer, uten drama og uten å ha vært over 3.000 hvis det er det du ønsker. Hvilket kalles misbruk av et strålende kjøretilbud.

GT står for Gran Turismo. Dette er en virkelig GT-bil i den klassiske tradisjonen. Og den var det italienerne som startet, og de er fremdeles de eneste som forstår seg på den.

Alfa Romeo GT 3.2 V6
Pris prøvekjørt modell: kr 615.000,-
Pris Alfa GT: fra kr 486.000,-
Motor: 6-sylindret V-motor. 3179 ccm. 176 kW (240 hk) v/6200 o/min. 300 Nm v/4800 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 449 x 176 x 136 cm. Akselavstand: 260 cm. Egenvekt m/fører: 1485 kg.
Dekk: 225/45ZR17.
Bagasjerom: 320 liter (VDA).
Tankvolum: 63 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 6,7 sek
Toppfart: 243 km/t
Forbruk blandet kjøring: 1,24 l/mil
CO 2 -utslipp: 295 g/km

Powered by Labrador CMS