-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Alfa Romeo GT
Endelig har Alfa Romeo klart å definere coupé-markedet i Europa (ca. 200.000 med et potensiale på 500.000). Da er det jommen på tide å bygge en igjen.
Først publisert i BIL 12 - 2003.
En rekke av de store Alfa Romeoene vi husker er jo coupéer. Helt tilbake til Giulietta Sprint (1954, men ikke designet av Bertone som Alfas presentasjon hevder, men av Mario Felice Boano som ledet Ghia den gangen. Der hadde de imidlertid ikke produksjonskapasitet, så Bertone bygget den). Men de siste årene har det vært tomt for de lekre fire-seterne. Inntil de viste den Bertonedesignede nye GT på Geneve tidligere i år.
En klassisk italiensk skjønnhet, men med flere praktiske detaljer enn man er vant til i slike biler. For eksempel viste det seg å være plass i baksetet. Nå er bilen flyttet fra utstillinger og ut i trafikken. Vi har nettopp prøvd den på fjellveiene bak Monaco og også i hverdagssammenheng fungerer bilen glimrende. Både statisk og dynamisk.
Kommende klassiker
Det er liksom ingen tvil om at dette er en Alfa Romeo. En av bransjens klareste fronter forteller det. Men resten av bilen er også av en slik karakter at den kommer til å vare lenge, omtrent som Pininfarinas coupé på 406. Innvending: gode bøtteseter, man sitter ikke for lavt, glimrende utsyn i alle retninger og et arbeidsmiljø som forventet. Påfallende forresten hvordan Alfa jobber med interiør-kvaliteten nå. Overflater og finish er i hvert fall på høyde med de beste, det burde ikke være noen grunn til at det ikke skulle holde også, husk at Bertone jobber også tett med tyskere og lærer nok noe den veien også.
Glimrende i lav fart
Nå skal jeg ikke være bombastisk om kjøreegnskaper, 3 timers kjøring er en type begrensning, veier der man sjelden var over 65 km/t er en annen klar begrensning. Men de avslørte i hvert fall en glimrende komfort ved lave hastigheter, masse drivkrefter ned på fuktig asfalt ut av trange hårnåler – uten at hjulene spant, en meget eksakt styring med masse følelse i rattet, og en gearkasse/clutch-kombinasjon som var veldig hjelpsom både opp og ned. Den 1,9 liters dieselen vi også kjørte viste seg forøvrig både turtallsvillig og utstyrt med passende eksoslyd den også.
Alfa Romeo regner med å selge 20.000 av denne hvert år, de første skal leveres nå i desember, og Euro-prisene er helt tilsvarende 156-prisene (en bil GT jo er basert på). Her har altså Alfa Romeo ødelagt den gamle sannheten om at en coupé er en sedan med dårligere plass, vanskeligere å entre, og til høyere pris. Det siste stemmer ikke lenger.
Det er ikke bestemt om den skal tas inn til Norge, men det skulle forundre meg meget om vi ikke ser de første eksemplarene utpå vårparten. Dette er litt for mye juvel til at den skal kunne holdes borte.
Dette er Alfa Romeo GT:
Lengde: 449 cm. Bredde: 176 cm. Høyde: 136 cm. Akselavstand: 259,6 cm. Bagasjeromvolum: 320 liter (VDA). Tankvolum: 63 liter.
Forbruk ifølge 99/100/EU.