-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Hedrer hjembyen
Milano – Alfas lille stjerne
Selv om den har et elektrisk hjerte, er SUV-liknende Milano en ekte Alfa pakket i urban utførelse.
OPPDATERT: Noen dager etter lanseringen ble det klart at bilen ikke skal hete Milano siden den skal bygges i Polen. Junior blir det endelige navnet - samme som den har blitt kalt internt under utviklingen.
Lanseringen måtte selvfølgelig skje i Milano, byen der Alfa Romeo ble til for 114 år siden. Og for riktig å understreke tilhørigheten til byen, var introduksjonen like godt lagt til det historiske hovedkvarteret til Automobile Club Milano.
Det er bare på glede seg til urbane Milano, Alfa Romeos første bidrag til helelektrisk mobilitet, men som godt skjult bygges på Alfa-eier Stellantis e-CMP2-plattformen som underbygger mange andre av konsernets familiemedlemmer, eksempelvis Opel Mokka, Peugeot 2008, Fiat 600 og Jeep Avenger. Dog har alle DNA-ulikheter for å ta vare på merkeidentiteten.
Kjent oppskrift
e-CMP2 betyr at Milano i Elettrica-varianten trekker på forhjulene, yter 156 hk, har 51 kWt batteripakke som betyr drøyt 400 km rekkevidde. Lading fra 10 til 80 prosent batterikapasitet tar 30 minutter.
Alfa Romeo hadde ikke vært der de er om det ikke hadde vært mer i godteposen. Og mer betyr her en Veloce-utgave ytende 240 hk, men fortsatt bare på forhjulene. Like fullt hevder Alfa uten blygsel å ha klassens beste kjøredynamikk og veigrep muliggjort ved 25 millimeter senket sportsunderstell, Torsen-differensial, 20 tommer store hjul og endret styrekarakteristikk, alt som et resultat av en utviklingsprosess koordinert av det samme teamet som designet Giulia GTA.
Ibrida-varianten med 1,2 liters, 3-sylinderet bensinmotor, 136 hk og mulighet for firehjulsdrift er dessverre bare å glemme for oss. I hvert fall foreløpig.
I Stellantis-familien plasseres 4,17 meter lange Milano rent størrelsesmessig ganske nær Mokka, den er altså større enn Jeep Avenger, Alfas amerikansk/italienske fetter, men mindre enn Peugeot 2008.
(saken fortsetter)
Typisk Alfa
Særpreg og identitet står sterkt hos Alfa Romeo. Med enda smalere LED-striper enn hos Tonale, skuler Milano mot alt og alle som utfordrer den. Når Alfa først tvinges inn i batterielektrisk mobilitet, skal det ikke gå ut over verken ytelsene etter andre egenskaper ved bilen.
Som i alle Alfa Romeo orienteres miljøet inne i Milano mot føreren og dennes fulle oppmerksomhet på kjøreopplevelsen uten at det skal gå ut over komforten. For ifølge Alfa Romeo betyr komfort «å gjøre enhver reiseopplevelse enkel, ekstremt hyggelig, organisert og trygg».
Selvfølgelig inneholder Alfa Romeo Milano alt du kan tenke deg av førerstøtte som eksempelvis 360 graders kamera og filkontroll til nivå 2 for autonom kjøring.
Fakta
| Alfa Romeo Milano | Elettrica/Veloce |
| Pris fra | Ikke klar |
| Motortype | Elektrisk |
| Motor foran | 156/240 hk |
| Drivlinje | 1A, forhjulsdrift |
| 0-100 km/t | Ikke oppgitt |
| Toppfart | Ikke oppgitt |
| Batteri (netto) | 50,8 kWt |
| Lading DC/AC | 100/11 kW |
| Ladefart 10-80% | 30 min |
| Rekkevidde (WLTP) | 410 km |
| Rekkevidde (WLTP) | 410 km |
| Dimensjoner (L/B/H) | 417/178/150 cm |
| Tilhengervekt | Ingen |
| Bagasjerom foran | Ja, til ladekabelen |
| Bagasjerom bak | 400 liter |
| Miljøklasse | A |
| Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent