Seat Altea 1.9 TDI Stylance

Publisert Sist oppdatert

Altea
Altea

Innledning

Altea er Seats nykommer basert på Golf-plattformen, og er altså en halvsøster av Skoda Octavia. Når det gjelder design er de to bilene svært forskjellige, både ut- og innvendig. Altea er nesten 30 cm kortere og 10 cm høyere. En særpreget midtkonsoll og et høyt dashbord gir Altea et spesielt førermiljø. Funksjonen er ikke like vellykket som utseendet, for informasjonspanelet, med sorte tall på sølvgrå bunn, er ikke lett å lese når instrumentbelysningen er på. A-stolpen er ganske bred og er trukket langt frem, og den hindrer noe av sikten på skrå fremover.

Rattet har fireveis-regulering, men undertegnede som med sine lange ben skyver setet langt tilbake, hadde gjerne sett at det var mulig å senke rattet enda et hakk. Alternativet er at jeg løfter setet mer enn hva som ellers er naturlig. Venstrefoten finner en akseptabelt bred forhviler, mens sidestøtten for høyrebenet kunne vært bedre, midtkonsollens utforming gir lite støtte i knehøyde. Benplassen både foran og bak er fullt ut akseptabel.

Bilens voksne utvendige høyde er til en viss grad videreført til forsetene, du sitter ikke så lavt som i de andre tre bilene. Den korte utvendige lengden går på bekostning av bagasjerommet, som er kortest av testbilene både med og uten bakseteryggen på plass, men volumet ligger likevel midt på treet takket være forholdsvis god bredde og høyde under hattehylla. Bakseteløsningen er fleksibel og smart, med sittepute som følger med fremover og nedover når bakseteryggen felles ned, slik at gulvet blir flatt i hele lastelengden. Under gulvet i bagasjerommet er det plass med smart inndeling av flere smårom.

Styringen er presis, forholdsvis kontant, og med en fint balansert servo. Golfens fine kjøreegenskaper er videreført i Alteas hjuloppheng, og fjæringen har funnet et fint kompromiss mellom det sportslige og det komfortable.

Utstyrsnivå Stylance betyr at det meste er på plass av både sikkerhet og komfort. To koppholdere har plass foran gearspaken. Mellom forsetene er det uttak for 12-volt. På samme sted sitter knappen for å regulere de utvendige speilene, samt bryteren for å slå av ESP-systemet. Vår testbil hadde en sjenerende vindsus på grunn av utett dørpakning på førersiden.

De som vil satse på en ny Seat vil kanskje lete forgjeves etter en forhandler i sitt nærmiljø. Etter at Seat selv overtok importen er antall forhandlere foreløpig beskjedent. Verksted- og servicetjenestene utføres som før av Harald A. Møllers forhandlere.

FØRERMILJØ = 7
Særpreget og rommelig. Ikke fullkommen sittekomfort. Ikke alltid lett å lese instrumentene.
PLASS = 8
Akseptabel benplass og meget god takhøyde. Bagasjeplass midt på treet. Praktisk og lettvint bakseteløsning.
KOMFORT = 8
Fjæringskomfort mer i sportslig enn komfortabel retning. Ikke optimal sittekomfort.
KJØREEGENSKAPER = 9
Forutsigbar i kritiske situasjoner, stabil på veien og med akseptabel styrerespons.
YTELSER OG FORBRUK = 8
TDI-motoren har solid trekkevne ved forholdsvis lavt turtall. Nøysom ved all slags kjøring.
SIKKERHET = 10
Topp NCAP-score i alle disipliner.
PRIS OG UTSTYR = 7
Solid utstyrsnivå og en pris midt på treet. Med 1,6-liter bensinmotor er prisen 30.000 lavere. Usikker annenhåndsverdi.

Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Kia Cerato
- Skoda Octavia- Volvo S40
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS