-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Produktiv lakkleder/lakkerer
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Aprilia på to, tre og fire
Bologna Motor Show er like meget for to-hjulinger, som for de med fire eller flere. Motorsyklene er et av høydepunktene der, spesielt i de årene der det ikke har vært noen mc-utstilling i Milano. I år var det Aprilia som sto i spissen.

Det er klart det hjelper på et merkenavn. Men Aprilia har gjort meget annet svært riktig også. Ligget i forkant hva design angår for eksempel. Spesielt på scooter-siden fra de mest speisa til retro-maskiner som kjempesuksessen Scarabeo.
I år var det de som hadde overlegent den største standen på Bologna Motor Show, at de etterhånden også har kjøpt opp både Laverda og Moto Guzzi, og har store planer med begge disse merkene, er jo heller ikke med på å begrense appellen akkurat. For selv har jo Aprilia i dag bare maskiner fra beskjedne 50-kubikkere, til de feteste 1000 kubikkere, som er i ferd med å møte Ducati rett på.
Selvfølgelig stilte Aprilia med nyheter i år. Den nye maxi-scooteren Atlantic 500. Med andre ord: en scooter som er i stand til å holde følge med ganske heftige touring-sykler. Automatgear, 15 tommers hjul med intergral-bremser og en plast hekk som ganske muntert minner om Corvette fra slutten av 50-årene. Ellers er det ikke mye retro over dette karosseriet. Plutselig står ikke Hondas Silver Wing alene mer. Bortsett fra at navnet antyder 500 ccm har ikke Aprilia sluppet data enda. En annen produksjonsnyhet var Scarabeo som har økt til 200 ccm og dermed blitt enda mer brukbar - den begynner vi jo faktisk å se noen av her hjemme også.
Men det mest spennende så vi i spesialavdelingen for forskning og utvikling. En liten pick-up, Trukker, med el-motorer i hjulene, drevet av strøm fra en forbrenningsmotor, og med åpenbare terreng-egenskaper, i tillegg til flott design. Litt nostalgisk akkurat dette, fordi den V2-motoren som fremdeles sitter i Moto Guzzi, ble opprinnelig designet for et tilsvarende, militært, kjøretøy for nesten 50 år siden.
En annen spennende konstruksjon var en sykkel som hadde en hjelpemotor som fikk strøm fra en hydrogen-drevet brenselcelle. Og nå som et skotsk universitet kan utvinne hydrogen fra hasselnøtt-skall, virker det som dette er det ideelle kjøretøyet for utflukter i nøtteskogen. En tre-hjuls scooter som krenget var også et spennende innslag.
Og så kunne de av oss som ikke var på Intermot i München gå over til RST Mille Futura eller til ETV 100 CN og drømme litt.
BILDER:
Stort bilde av Aprilia Atlantic 500
Stort bilde av Aprilia Scarabeo
Stort bilde av Aprilia Trukker
Stort bilde av Aprilia 3-hjuls scooter
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no