-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Se Skodas nybil-lansering her
At nettet demokratiserer fremheves som en de virkelige gode sider ved digital kommunikasjon. Nå tar demokratiseringen enda et skritt i riktig retning – bli med på en presentasjon som tidligere var forbeholdt akkrediterte journalister på den lukkede pressedagen på en bilutstilling.
Skoda har sluppet en og annen indikasjon på hvordan deres kommende store syvseters SUV, foreløpig bare omtalt som Vision 7S, skal se ut.
Her kan du få hele forestillingen. Hvis du går inn her fra klokken 19 tirsdag den 30., kommer du rett inn på noe som ser ut som den tradisjonelle Skoda-standen på bilutstillingen i Genève. Eneste forskjell er at i 2. etasje pleide det å være servering på pressedagene.
Sannsynligvis får du en skikkelig avduking, en og annen video, og sikkert noen taler og masse orientering rundt den nye bilen.
Det vil garantert bli snakk om design og nytt designspråk og mye som kan virke som floskler. Og forhåpentlig kommer BilNorge.no til å lage et nytt innslag om denne bilen når vi også har sett avdukingen, så egentlig behøver du ikke tenke på dette i det hele tatt.
Men det er to grunner til at jeg nevner det.
Det ene er at fra den siden du kommer inn på, kan du grave deg innover i Skodas utrolige nett-univers.
De er bedre enn de fleste til å lage originale historier – hvor ellers møter du en mann som har vært med å bygge prototyper og konsepter siden midten av 50-årene, eller kan lese og se hvordan man egentlig kamuflerer og frakter hemmelige modeller fra testbaner til fotoopptak og videre til nye testbaner?
At Skoda også har en lang og rik historie og har dokumentert den både ved hjelp av et museum og et stort arkiv, gjør det mulig for dem å presentere førsteklasses innhold.
Den andre grunnen er at jeg alltid har vært svært glad i Skoda design. Selv etter at de kom inn under Volkswagen har de fått lov til å jobbe med sitt.
Tenk på Roomster for eksempel – helt enestående. Eller Yeti, unikt design med unik plattform også. I stedet for å bruke en av VW-gruppens standard understell tok de en gammel Octavia, kuttet den i begge ender og fikk allikevel til en av markedets mest moderne biler.
Og 100 % Skoda.
Grunnen til posisjonen er selvfølgelig at de har hatt designsjefer som både har vært førsteklasses designere og tøffe krigere. Å kjempe gjennom små designfinter som skulle kunne assosieres med Tsjekkias Art Noveau-tradisjon, gikk ikke av seg selv.
Slike måtte det slåss for, både i Skodas eget styre, og videre opp på gruppenivå. Listen over folk som klarte det er lang.
Det startet med Dirk van Bräckel som kongen selv, Ferdinand Piëch, personlig valgte for å stå i spissen for design hos det nyinnkjøpte stebarnet Skoda. Ny Octavia og ny Fabia la listen.
Så et merkelig intermesso. Erwin Himmel ble flyttet fra Volkswagens eksplosive designsenter i Sitges, Spania, til Skoda. Han nektet å flytte på landet, så han fikk sparken og i stedet sendte de Thomas Ingenlath dit. Han var der fra 2000 til han ble bedt om å bygge et nytt VW-Gruppe studio i Potsdam i 2006.
Deretter ble det Volvo i 2012, og så Polestar, og resten er historie, som man sier. Men underveis klarte han å få Roomster frem til produksjon, og det var han som startet det radikale Superb-prosjektet (hva??? En Super-sedan fra Skoda???) selv om han hadde vært ute av Skoda i to år da den ble lansert.
Jens Manske hadde en kort karriere, 2006-2008, før han ble sendt til Volkswagen i USA, og så kom den virkelige helten. Josef Kaban. Han kom rett fra verdens raskeste bil, Bugatti Veyron, og fikk blant annet Scout-versjonene av nye Fabia og Roomster rett i fanget.
Når man så bilene som trillet ut fra studioet hans, virket det som han hadde drømmejobben, men han forsvant av en eller annen grunn til BMW i 2017 – et sted designerne spiste hverandre til frokost, ofte uten å bruke kniven.
To år i München og ett år hos Rolls-Royce var nok, takk – og han var tilbake i Wolfsburg der han nå er sjef for Volkswagen Design.
Oliver Stefani heter mannen som er ansvarlig for det de skal vise i morgen. Jeg husker jeg var litt betenkt i Paris 2018. Da brukte han den nye Vision RS til å gi oss de første indikasjoner på hva han så for seg.
Han kalte det nytt formspråk, jeg syntes det smakte altfor mye av Volkswagen. Nå er han der igjen og skal fortelle oss om et nytt formspråk etter å ha lagt det første forsøket på is i fire år.
Skoda har fått lov til å være design-avviker de siste årene. Skoda har vel sklidd stadig nærmere main-stream. La oss håpe morgendagens avsløring blir litt mer slik jeg husker Skoda igjen.