-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Forskjellige – men det er utenpå
Du kan ikke uten videre se at Seat Arona i basis er samme bilen som VW T-Cross. Men det er den. Så hva har T-Cross som Arona mangler, siden Volkswagen forlanger 63.700 kroner høyere pris?
Først publisert i Bil 9-2019.
Å bygge i høyden er ikke nødvendigvis sexy, men det har uten tvil noen fordeler som eksempelvis bedre plassutnyttelse. Altså mer bil som dekker mindre areal. Kjekt i byen og kjekt på landet. Se bare hva japanerne får ut av bilklassen Kei, de kasseliknende bilene med makslengde på 3,40 meter.
I Europa har SUV-ene jafset til seg stadig mer av kundegrunnlaget og har i noen år vært største bilklasse. SUV-ene framvekst skyldes ikke bare at de oppleves som barske, men også at mange av dem ikke lenger er så SUV-ete, mer som Crossover, og at de som bilklasse har tatt opp i seg det beste fra stasjonsvognene og flerbruksbilene.
Høybygg
Samtidig spiser høybyggene seg nedover i størrelse, og er nå i ferd med å ta kvelertak på småbilene. Av småbiler med lengde fra 4,0 til 4,2 meter teller jeg i OFVs liste rundt 20 crossover-modeller å velge blant, fire av dem er i tillegg batterielektriske – tre av dem med 60 kWh batteripakke eller mer.
Det er i denne hardt pressede klassen Volkswagen nå kjører fram T-Cross, den mindre og langt mer praktisk bygde fetteren til T-Roc. Men den godt bevarte hemmeligheten i Norge er at allerede for halvannet år siden slapp VW-konsernet Seat Arona, halvbroren til T-Cross, ut på norske veier.
Den største forskjellen mellom de minste og de litt større høybyggene er at de små, men noen få unntak, kun trekker på to hjul. Jo større og dyrere bil, dess større sjanse for 4WD.
Prisforskjell
Men hvordan kan det ha seg at den tyske varianten av to tilsynelatende like bilene koster 63.000 kroner mer enn spanjolen? Og hvis forskjell finnes, er den i så fall verd prisforskjellen?
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Testdata
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.