-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Klart for 24-timersløpet:
BMW gjør kunster på Le Mans
Du behøver ikke vinne for å komme i sentrum. Nesten uansett hvor bil nummer 20 ender i helgens 24-timers Le Mans, er den garantert å vekke oppsikt.
Den har allerede fått masse oppmerksomhet. Jeg har ikke målt spaltemeter, men jeg tror ingen av Hyperbilene til årets Le Mans har like mange klikk og likes og hjerter – og gammeldagse overskrifter i print, som akkurat denne bilen.
Det vi vet om den er at den ikke var en vinner i sitt første løp, seks timers på Spa for noen uker siden var nok bare for å teste formen. Og vi vet også at det er den første Le Mans BMW-en i øverste klasse siden 1999 – da de like godt vant hele løpet med sin V12 LMR som Williams hadde bygget for dem.
Lang historie
Men vi vet at startnummer 20 nok ikke er helt tilfeldig, for dette er samtidig nummer 20 i BMWs berømte serie av såkalte art cars.
Den som startet med at Hervé Poulain, amatør-racer, men proff auksjonarius hos franske Artcurial, fikk sin gode venn Alexander Calder til å dekorere en 3.0 CSL han skulle kjøre i løpet i 1975.
Calder jobbet egentlig med skulpturer, men klarte den to-dimensjonale oppgaven glimrende.
Poulain kom ikke til mål det året, men dette ble starten på en rekke kunstbiler der kunstnere fra aller øverste hylle har brukt en eller annen BMW som lerret.
Action-maleri
Sist ut er amerikanske Julie Mehretu som insisterer på at denne jobben gikk hun til med en klar intensjon om å lage et racing-maleri.
– Jeg tenkte ikke på dette som noe som skal stilles ut, sa hun. – Men som noe som skal konkurrere på Le Mans. Dette er et high performance maleri. Et verk skapt i nært samarbeid med bilsportfolk og racing-konstruktører. Denne Art Car er ikke fullført før den kjører over målstreken.
Hun har hatt et år på seg, det var i juni i fjor under et event på Guggenheim i New York at BMW fortalte at det var hun som skulle gjøre nummer 20. Og det var på Pompidou-senteret i Paris i mai at bilen ble presentert. Etter det var den innom BMWs jålebilparty på Villa d’Este der en rekke journalister åpenbart ikke var veldig interessert i verken bilen eller henne, før den fikk sin ilddåp på Spa.
Bilen driftes av det belgiske BMW M Team WRT som også har med seg to M4 GT3 biler som kjører i LMGT3 klassen. Der finner vi blant andre den legendariske MotoGP-helten Valentino Rossi bak rattet.
– Selvfølgelig kjører vi for å vinne, sier alle som er med BMW dit. Julie Mehretu også. Men det viktigste er selvfølgelig at nå har BMW enda en kunstbil på plass.
Den kommer garantert til å få mye oppmerksomhet, uansett hvordan det går på banen.