BMW 5-serie: - Så deilig - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img
5 bilder i galleri
- Så deilig
PRØVEKJØRT: Glem alt du har hørt om at BMW først og fremst er sportslige biler. I 530e er det så komfortabelt at du vil flytte inn.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i bladet Bil 1-2020.

- Å, så deilige seter. Kommentaren kom fra min bedre halvdel to sekunder etter at hun hadde satt seg inn i BMW 530e xDrive.

Siste generasjon 5-serie har vært på markedet noen år, men jeg merker det også hver gang jeg setter meg inn i en BMW med et fem-tall først i modellbetegnelsen; komforten, både i form av deilige seter, men også kjøreopplevelse.

I 530e blir opplevelsen dessuten krydret med stillhet, øredøvende stillhet i lave hastigheter der du ruller ut på veien utelukkende ved hjelp av strømmen fra batteriene. Man får litt limo-fornemmelser i den svarte sedanen.

Det som naturligvis er en utfordring for BMW og deres forhandlere er at nordmenn ifølge myten ikke vil ha sedan, med mindre det er klistret Tesla-logo på den.

Plug-in-varianten leveres nemlig bare som sedan, for ute i «verden» er stasjonsvogn nærmest et ukjent begrep. Men hvor ofte trenger du stasjonsvogn – egentlig?

PS! Høsten 2020 utvidet BMW tilbudet slik at du nå får ladbare hybrider også i Touring-utførelse.

Endelig 4x4
Det du derimot får nå, som du ikke fikk i første generasjon ladbare 5-er, er BMWs eminente 4x4-system xDrive.

Den andre nyheten er at batteriet har blitt større. Det er nå på 12 kWt, uten at den elektriske rekkevidden blir all verden. De av oss som har kjørt en del ladbar hybrid, vet at det er som dag og natt å regne rekkevidde på sommeren og vinteren. 30 km lyste displayet i en fulladet testbil i desember. Det er imidlertid et realistisk estimat, om enn ikke veldig imponerende i 2020. Mange kan kjøre elektrisk i hverdagen, men slippe å tenke på ladekøer på langtur. 

BMW-en blir naturligvis tørst hvis du kjører langt, men likevel vil den regenerere en del energi under normal kjøring med tomt batteri også. Noen hundre kg ekstra å drasse på gir selvsagt svakere forbrukstall enn det en bil uten batteripakken ville ha klart, men du skal kjøre veldig mange mil før pengene du har spart i innkjøp overgår ekstrakostnaden ved bensinpumpene.

Selv om komforten står i høysetet, kan BMW-en naturligvis være sprek hvis det er behov for det. De 252 hestene sender bilen fra 0-100 km/t på høyst anstendige 6,2 sekunder.

Starter under 600.000
Og nordmenn elsker taxfree, også når de kjøper bil. Avgifter på rundt 15.000 kroner gir en startpris på rett under 600.000 kroner, men det er før du går amok i godtebutikken når du skal bestille ekstrautstyr.

«Kunne jeg klart meg med denne bilen?». Tanken kvernet i hodet når jeg kjørte den særdeles komfortable BMW-en. Du må riktignok legge igjen en del av feriebagasjen hjemme, men jeg tør påstå at når 530e nå har kommet med firehjulstrekk, er det et av de beste bilkjøpene du kan gjøre i Norge for tiden.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: