Volkswagen : Nå er også ID.4 på båndet - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img
2 bilder i galleri
Nå er også ID.4 på båndet
Etter en litt treg start på den første, startet i dag produksjonen av Volkswagens andre elbil – SUV-en ID.4. Verdenspremieren er lagt til september.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

– Med ID.4 utvider Volkswagen sitt tilbud med en elektrisk bil i det segmentet som vokser raskest i verden – klassen for de kompakte SUV-ene, sier Ralf Brandstätter, direktør for Volkswagen.

Etter ID.3 er dette den andre bilen på den modulære elektriske plattformen (MEB). Bilen skal bygges og selges i Europa, men senere også i Kina og USA.

– På denne måten skalerer vi MEB-plattformen for hele verden og skaffer det bedriftsøkonomiske grunnlaget for suksessen til ID.-familien vår, forsetter Brandstätter.

Styremedlem i Volkswagen med ansvar for e-mobilitet, Thomas Ulbrich, forteller at Volkswagens endring mot e-mobilitet går helt etter tidsplanen:

– Produksjonsstarten av ID.4 nå, med tanke på de store samfunnsutfordringene de siste månedene, er en uvanlig stor prestasjon. Jeg berømmer og takker derfor hele laget til Volkswagen i Sachsen, og alle medlemmene av ID.-teamene. Der hvor det for kort tid siden ble bygget forbrenningsbiler, ruller allerede den andre modellen i ID.-familien av samlebåndet, sier Ulbrich.

Les mer om ID.4 her 

Fabrikken i Zwickau spiller en nøkkelrolle i systemendringene mot elektrisk mobilitet: For første gang er en stor bilfabrikk bygget helt om til bare å produsere elektriske biler. Volkswagen har investert 1,2 milliarder euro i dette, og all ombygging blir ferdigstilt før utgangen av året, helt etter planen.

2021 blir det første helelektriske produksjonsåret i Zwickau. Da skal det bygges rundt 300.000 biler på MEB-plattformen.

Fabrikken blir ifølge VW den største og mest høytytende elbilfabrikken i Europa samtidig som den inntar en ledende rolle i endringene Volkswagen gjennomfører over hele verden.

Også i andre deler av verden forberedes nemlig produksjonen av e-SUV-en i høyt tempo. Fabrikken i kinesiske Anting er allerede i gang med forserieproduksjon, og i Chattanooga (USA) starter produksjonen av ID.4 i 2022.

(saken fortsetter)

ID.4 er bygget som en elbil fra bunnen, slik at fordelene den elektriske fremdriften gir kan utnyttes fullt ut.

Se spionbildene som nesten lurte oss  

Med en Cw-verdi på 0,28 og et skalerbart batterisystem, oppnår ID.4 rekkevidder på over 500 km (WLTP). I tillegg får bilen mye plass innvendig.

Ved lansering blir SUV-en bakhjulsdrevet, men elektrisk firehjulsdrift kommer også.

Plasseringen av batteriet i sandwich-konstruksjonen under gulvet gir et lavt og dermed kjøredynamisk gunstig tyngdepunkt og jevn vektfordeling mellom akslene.

ID.4 er en viktig milepæl for Volkswagen på veien mot å nå klimamålene i Paris-avtalen: Innen 2050 skal konsernet være helt CO2-nøytralt.

Produksjonen i Zwickau er CO2-nøytral, slik at bilene blir overlevert til kundene uten CO2 fotavtrykk. Den energikrevende batteriproduksjonen blir for eksempel gjort 100% med strøm fra fornybare kilder.

Med norsk vannkraft er jo mulighetene gode for at bilen kan forbli CO2-nøytral gjennom hele livssyklusen.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: