-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Aiways – Kineseren som definerer nøktern
I går fortalte vi om Nio. Her skal vi ta for oss den neste kineseren i Norge, Aiways. Det er antakelig ikke mulig å komme lenger unna Nios overflødighetshorn.
Vi kom tidlig borti Aiways og har fulgt dem gjennom den europeiske typegodkjenningsprosessen.
Les mer: Gjensyn med Aiways
Litt imponert har vi vært av deres forsiktige inngang på forskjellige markeder, først som leiebil på Corsica, deretter via en elektro-kjede i Tyskland og deretter Frankrike.
Les også: Slik blir Nio-opplevelsen
Nå som Norge rykker stadig høyere opp på ballkortet til denne spennende kineseren, kan det være interessant å se på hvordan de løser distribusjon og service-markedet i detalj.
Deres ferskeste marked, Frankrike, gir en god indikasjon.
Kravene til distributør er ikke åpenbare. I Frankrike er det et meget ubeskrevet blad som heter Car East France som er sentrum for virksomheten. Selskapet virker mer som en agenturforretning enn som en importør.
Leder i selskapet heter Serge Cometti.
Han har tidligere drevet stort i utleie av elektriske golfkart-liknende kjøretøy, men er helt uten åpenbar erfaring fra bilimport/distribusjon. Han startet imidlertid med MG for Frankrike tidlig i fjor. Fra 7. mai og ut 2020 solgte han 656 MG – alle batterielektriske.
Han fulgte opp med Aiways i januar i år. Fra et annet lokale i Paris. Her snakker vi ikke akkurat om en Space eller et Room eller en Club eller House, slik andre kinesere legger opp til. Her er det et ‘høl i veggen’ på 70 kvadratmeter og tre ansatte.
Men han har i hvert fall fått den lokale borgermesteren til å reservere to parkeringsplasser for demonstrasjonsbiler – eller kundens egne biler – utenfor butikken.
Her er en forsmak på Aiways andre modell
Som vanlig med Aiways er det ikke snakk om lokaler i resten av landet. All kontakt skjer på nett, men hvis man ønsker å ta på, eller prøvekjøre en bil blir man kontaktet av GENIUX UX2 – en allerede eksisterende tjeneste som i samarbeid med store distributører som blant andre BMW eller Skoda kjører en prøvebil hjem til deg.
Selskapet jobber over hele Frankrike og driver en på-døra tjeneste, men deltar overhodet ikke i transaksjonene.
Servicemarkedet er overlatt til flere kontraktører som alle er forpliktet til å bruke originale deler fra Aiways. (Men det er verd å merke seg at bilen har 150.000 km eller fem års garanti. Og på batteriet garanterer man minst 75 % kapasitet etter åtte år eller 150000 km).
Feu Vert er en omfattende servicekjede som er gode på å hente og bringe hjemme. Og for Aiways gjør de vedlikehold hos kunden.
Nyoppstartet GoMecano er spesialister på reparasjoner – også hjemme hos kunden
Karosserijobber ligger under AD Carrosserie – en stor kjede som samarbeider med Groupe Albax/le Cocq.
Det hele er svært lowkey, og selvfølgelig avhengig av at en rekke ledd, som egentlig ikke har forbindelse med hverandre, fungerer tilfredsstillende.
Det er ganske interessant at med denne hands-off oppskriften har Aiways droppet alle de ellers så vanlige svada-ambisjonene om Kundereise eller Kundeopplevelse.
Om det er en suksess er en helt annen sak. Her snakker vi om en startpris på € 28.000 og beskjedne 63 kWt batteri for en motor på 140 kW. Men skalerbar hele veien – også prisen.
I fjor ble det solgt til sammen 282 kinesiske biler i Europa under fellesbetegnelsen «andre». Umulig å si hvor mange av dem som var Aiways.
I Kina kom salget i gang i juni i fjor. Totalt ble det solgt 2.600 biler der i 2020.
Men hvis du spør om hva jeg tror mest på, type-Nio eller type-Aiways, er jeg ikke i tvil om at jeg ville satse på den siste.
Dødskysset for Aiways antakelig. Jeg har aldri trodd på det overstadige – og har tapt hele veien.