-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Aiways – Kineseren som definerer nøktern
I går fortalte vi om Nio. Her skal vi ta for oss den neste kineseren i Norge, Aiways. Det er antakelig ikke mulig å komme lenger unna Nios overflødighetshorn.
Vi kom tidlig borti Aiways og har fulgt dem gjennom den europeiske typegodkjenningsprosessen.
Les mer: Gjensyn med Aiways
Litt imponert har vi vært av deres forsiktige inngang på forskjellige markeder, først som leiebil på Corsica, deretter via en elektro-kjede i Tyskland og deretter Frankrike.
Les også: Slik blir Nio-opplevelsen
Nå som Norge rykker stadig høyere opp på ballkortet til denne spennende kineseren, kan det være interessant å se på hvordan de løser distribusjon og service-markedet i detalj.
Deres ferskeste marked, Frankrike, gir en god indikasjon.
Kravene til distributør er ikke åpenbare. I Frankrike er det et meget ubeskrevet blad som heter Car East France som er sentrum for virksomheten. Selskapet virker mer som en agenturforretning enn som en importør.
Leder i selskapet heter Serge Cometti.
Han har tidligere drevet stort i utleie av elektriske golfkart-liknende kjøretøy, men er helt uten åpenbar erfaring fra bilimport/distribusjon. Han startet imidlertid med MG for Frankrike tidlig i fjor. Fra 7. mai og ut 2020 solgte han 656 MG – alle batterielektriske.
Han fulgte opp med Aiways i januar i år. Fra et annet lokale i Paris. Her snakker vi ikke akkurat om en Space eller et Room eller en Club eller House, slik andre kinesere legger opp til. Her er det et ‘høl i veggen’ på 70 kvadratmeter og tre ansatte.
Men han har i hvert fall fått den lokale borgermesteren til å reservere to parkeringsplasser for demonstrasjonsbiler – eller kundens egne biler – utenfor butikken.
Her er en forsmak på Aiways andre modell
Som vanlig med Aiways er det ikke snakk om lokaler i resten av landet. All kontakt skjer på nett, men hvis man ønsker å ta på, eller prøvekjøre en bil blir man kontaktet av GENIUX UX2 – en allerede eksisterende tjeneste som i samarbeid med store distributører som blant andre BMW eller Skoda kjører en prøvebil hjem til deg.
Selskapet jobber over hele Frankrike og driver en på-døra tjeneste, men deltar overhodet ikke i transaksjonene.
Servicemarkedet er overlatt til flere kontraktører som alle er forpliktet til å bruke originale deler fra Aiways. (Men det er verd å merke seg at bilen har 150.000 km eller fem års garanti. Og på batteriet garanterer man minst 75 % kapasitet etter åtte år eller 150000 km).
Feu Vert er en omfattende servicekjede som er gode på å hente og bringe hjemme. Og for Aiways gjør de vedlikehold hos kunden.
Nyoppstartet GoMecano er spesialister på reparasjoner – også hjemme hos kunden
Karosserijobber ligger under AD Carrosserie – en stor kjede som samarbeider med Groupe Albax/le Cocq.
Det hele er svært lowkey, og selvfølgelig avhengig av at en rekke ledd, som egentlig ikke har forbindelse med hverandre, fungerer tilfredsstillende.
Det er ganske interessant at med denne hands-off oppskriften har Aiways droppet alle de ellers så vanlige svada-ambisjonene om Kundereise eller Kundeopplevelse.
Om det er en suksess er en helt annen sak. Her snakker vi om en startpris på € 28.000 og beskjedne 63 kWt batteri for en motor på 140 kW. Men skalerbar hele veien – også prisen.
I fjor ble det solgt til sammen 282 kinesiske biler i Europa under fellesbetegnelsen «andre». Umulig å si hvor mange av dem som var Aiways.
I Kina kom salget i gang i juni i fjor. Totalt ble det solgt 2.600 biler der i 2020.
Men hvis du spør om hva jeg tror mest på, type-Nio eller type-Aiways, er jeg ikke i tvil om at jeg ville satse på den siste.
Dødskysset for Aiways antakelig. Jeg har aldri trodd på det overstadige – og har tapt hele veien.