Ferrari Monza SP2 (Foto: Øivind Skar)
Ferrari Monza SP2 (Foto: Øivind Skar)
Ferrari Monza SP2 (Foto: Øivind Skar)
Ferrari Monza SP2 (Foto: Øivind Skar)
Ferrari Monza SP2 (Foto: Øivind Skar)
Ferrari Monza SP2 (Foto: Øivind Skar)
Ferrari Monza SP2 (Foto: Øivind Skar)
Ferrari Monza SP2 (Foto: Øivind Skar)
Ferrari Monza SP2 (Foto: Øivind Skar)
Ferrari Monza SP2 (Foto: Øivind Skar)
Ferrari Monza SP2 (Foto: Øivind Skar)
Ferrari Monza SP2 (Foto: Øivind Skar)
Ferrari Monza SP2 (Foto: Øivind Skar)
Ferrari Monza SP2 (Foto: Øivind Skar)
Ferrari Monza SP2 (Foto: Øivind Skar)
Ferrari Monza SP2 (Foto: Øivind Skar)
Ferrari Monza SP2 (Foto: Øivind Skar)
Ferrari Monza SP2 (Foto: Øivind Skar)
Ferrari Monza SP2 (Foto: Øivind Skar)
Ferrari Monza SP2 (Foto: Øivind Skar)
Ferrari Monza SP2 (Foto: Øivind Skar)
Ferrari Monza SP2 (Foto: Øivind Skar)

Ferraris ikoniske lyn

Ferrari har mange ikoner i sin historie. Nå hylles de med Icona, en serie biler som sannsynligvis også ender opp som ikoner. Takket være Arne Fredly står den første av dem, Monza SP2, på Oslo Motor Show. Du møter den på BilAutofil/BilNorges stand.

Publisert Sist oppdatert

Smak på navnet Ferrari og se for deg 750 Monza, 860 Monza og 166 MM Barcetta, sistnevnte lansert så langt tilbake som i 1948 på Torino Motor Show.

Til Ferrari klistres ikke bare racinghistorie og høye ytelser, men også prestisje og betydelig grad av uoppnåelighet. I hvert fall for enkelte av modellene som Monza SP2. Her holdt det ikke å legge på disken de rundt 16 millionene bilen kostet før tilvalg. Nei, kjøperen måtte allerede stå på Ferraris liste over de 500 beste kundene og huse flere av deres ulike modeller i garasjen, før Ferrari inviterte til kjøp av de – i dette tilfellet – 499 eksemplarene som er bygd av SP1 og SP2. Hele produksjonen var naturligvis solgt før bilen ble vist offentlig.

Hoffleverandør av supersportsbiler
På nevnte liste står Arne Fredly, finansmannen fra Molde og Oslo Motor Shows hoffleverandør av supersportsbiler. Her er bare å minne om et par av dem som Fredly tok med til Oslo Motor Show: Bugatti Chiron og McLaren Senna. De befinner seg fortsatt i Fredlys garasje.

Som tallet i SP-navnet indikerer handler det om antall sitteplasser, så bilen du møter på Lillestrøm siste helgen i oktober har plass til en passasjer bak det lange panseret som huser Ferraris 6,5-liters V12-motor, en motor som via rødmerking på 9000 o/min, 810 hk og sjutrinns dobbeltcluchkasse tar den som trykker pedalen langt nok inn til 200 km/t fra stillestående på 7,9 sekunder.

Basert på 812 Superfast innfris alle forventninger som stilles til prestasjoner og SP2 legger i vei i over 300 km/t for den som virkelig har det travelt. Men det hele skjer – som i gamle dager – uten tak og vinduer.

Luftbro erstatter frontruten
Passasjeren skjermes riktignok av et minimalt glass, mens føreren beskyttes av en «luftbro» som skal lede luften over og rundt hodet på føreren. Likevel praktisk at hjelm lakkert i bilens farge, kjøredress og hansker følger med i det weekendturstore bagasjerommet.

– Det er en myte at alle Ferraris biler er røde. På Monza valgte jeg en racingfarge fra 1960-tallet, sier Arne Fredly, og matchet Grigio Ferro med en bred stripe Grigio Ingrid, sistnevnte farge tatt fram av Ferrari for å hedre den svenske skuespilleren Ingrid Bergman. Bergman fikk i 1954 en Ferrari 375 MM Berlinetta Speciale, med karosseri fra Pininfarina, og lakkert i nettopp den spesielle lyse gråtonen. Bilen var en gave fra hennes daværende ektemann, den italienske filmregissøren og manusforfatteren Roberto Rosselini.

Ferrari Monza SP2
Motor: 6496 ccm, V12, bensin
Effekt/moment: 810 hk/719 Nm
Drivlinje: 7A, dobbeltcluch, bakhjulsdrift
0-100 km/t: 2,9 sek
0-200 km/t: 7,9 sek
100-0 km/t: 32 meter
Toppfart: Over 300 km
Forbruk: 1,61 l/mil (men hvem spør om det?)
CO2: 366 g/km
Mål LxBxH: 466/200/116 cm
Akselavstand: 272 cm
Bagasjerom: Tilstrekkelig
Bensintank: 90 liter
Egenvekt: 1520 kg
Dekk foran: 275/30 ZR 21
Dekk bak: 315/30 ZR 20
Pris: Ca 16 mill kroner + tilvalg (utsolgt)
Powered by Labrador CMS