-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
AMG perfeksjonerer EQE
Mercedes-AMG lanserer to nye modeller basert på EQE med maks effekt på inntil 687 hestekrefter.
Begge de nye AMG EQE-modellene har to elektriske motorer og fullt variabelt firehjulsdriftsystem som fordeler kreftene optimalt under alle kjøreforhold.
Effekten strekker seg fra 476 hestekrefter i EQE 43 4MATIC, til 687 hestekrefter i EQE 53 4MATIC+ med tilvalget AMG Dynamic Plus Pakke og boost-funksjon. Med denne pakken vil EQE 53 få en potensiell toppfart på 240 km/t.
Ved egnet temperatur og batteriprosent vil den maksimale effekten og dreiemoment for Race Start økes i en kort tidsperiode. Det gir Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på kjappe 3,3 sekunder
AMG Sound Experience
Godlåt har alltid vært viktig del av AMG-opplevelsen. Nå overføres prinsippet også til elbilene.
Ved hjelp av spesielle høyttalere, bassaktuatorer og en lydgenerator lover produsenten en unik lydopplevelse. Tonaliteten og intensiteten baserer seg enten på kjørestatus, det valgte kjøreprogrammet eller førerens ønsker, både innvendig og utvendig.
Ny batterigenerasjon
De nye Mercedes-AMG EQE-modellene har et kraftig høyytelsesbatteri med en nettokapasitet på 90,6 kWt, produsert med den seneste litium-ion-teknologien. I kjøremodusene Sport og Sport+ er fokus maks ytelse, mens i komfortmodus er rekkevidde det primære.
Den innovative programvaren for batteristyringen tillater skybaserte oppdateringer (OTA).
En annen fordel med den nye batterigenerasjonen er korte ladetider. Modellene kan hurtiglades med opptil 170 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW via ladeboks gjennom den kraftige ombordladeren.
En rekkevidde på nye 180 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under ideelle forhold.
Ladetiden effektiviseres med intelligent termisk styring når navigasjon aktiveres med Electric Intelligence. Batteriet kan dermed forvarmes eller kjøles under kjøring slik at bilen når det ideelle temperaturvinduet på en hurtigladestasjon, noe som muliggjør raskere lading.
Mercedes-AMG EQE setter ikke bare høye standarder når det gjelder akselerasjon, men også hva gjelder effektiv regenerering under bremsing. Regenereringseffekten er på opptil 260 kW under optimale forhold.
Dynamiske kjøreegenskaper
Kraften fra de batteridrevne motorene overføres til asfalten gjennom avansert firehjulsdrift.
Plusstegnet i 4MATIC+ står ikke bare for den fullt variable firehjulsdriften, men for hele tilleggsytelsen og dynamikken som EQE 53 tilbyr.
I begge modellene fordeler systemet kontinuerlig moment mellom for- og bakaksel avhengig av kjøresituasjonen. Sammenlignet med mekanisk firehjulsdrift sørger det elektriske systemet for betydelig raskere respons.
– Med EQE 43 og EQE 53 utvider Mercedes-AMG den elektriske porteføljen ytterligere. Modellene henter flere teknologielementer fra flaggskipet EQS 53, og imponerer med heftige ytelser og dynamisk kjørekarakteristikk i kjent AMG-stil, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Bilene forventes på norske veier i løpet av sommeren 2022 og prisene er foreløpig ikke fastsatt.
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC | Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ | |
Maksimal effekt (uten / med AMG DYNAMIC PLUS) | 350 kW (476 hk) | 460 kW (626 hk) / 505 kW (687 hk) |
Maksimalt dreiemoment (uten / med AMG DYNAMIC PLUS) | 858 Nm | 950 Nm / 1000 Nm |
Akselerasjon 0-100 km/t (uten / med AMG DYNAMIC PLUS) | 4,2 sek. | 3,5 sek. / 3,3 sek. |
Toppfart (uten / med AMG DYNAMIC PLUS) | 210 km/t | 220 km/t / 240 km/t |
Motor | To permanent synkrone motorer (PSM) | To permanent synkrone motorer (PSM) |
Drivlinje | Fullt variabel AMG Performance 4MATIC firehjulstrekk | Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk |
Batterikapasitet | 90,6 kWt | 90,6 kWt |
Ombordlader (standard / tilleggsutstyr) | 11 / 22 kW | 11 / 22 kW |
Hurtiglader | 170 kW | 170 kW |
Blandet forbruk (WLTP) | 19,7 – 22,5 kWh/100 km | 20,3 – 23,2 kWh/100 km |
CO2-utslipp (WLTP) | 0 g/km | 0 g/km |
Rekkevidde (WLTP) | 462 – 533 km | 444 – 518 (provisorisk) |
Vekt | 2525 kg | 2525 kg |
Bagasjeromsvolum | 430 l | 430 l |