-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mays handler designere igjen
Etter at J.C. Mays ble kjøpt av Ford, som ny ansvarlig for global design, har ikke designverdenen vært den samme. Han har kjøpt talenter i øst og vest, kvittet seg med noen, og innført både nye arbeidsmetoder og nye lønnsnivåer. Konkurrentene sitter lettere sjokkskadet tilbake.
Og til det har han nå utnevnt en leder. Henrik Fisker (bildet) heter han, en 38 år gammel danske. Frem til i forrige uke ledet han BMWs California-senter, og har lenge vært en av Chris Bangles, BMWs designsjef, nærmeste støttespillere.
Den jobben Fisker har hatt til nå har sikkert gjort ham eminent egnet til å drive London-studioet, der man i følge Mays skal drive med meget mer enn bare å tegne biler. Designworks, som BMWs California-selskap heter, er en frittstående enhet som har hatt en rekke andre kunder enn BMW, så Fisker har også vært med på å utvikle PC-design, sykkelseter og profil for Deutsche Bundesbahn.
Men for oss er han selvfølgelig best kjent for bilene sine. Av produksjonsbiler ble det Z8 som han er mest kjent for, men en rekke av konseptbilene derfra, blant annet den kontroversielle Coupé X fra siste Detroit-utstilling, var hans lojale oversettelse av hva Chris Bangle så for seg.
Ganske morsom har også hans prosjekt Warwick vært, som nå selvfølgelig er nedlagt, der designerne hans forsøkte å gjenskape noen av de gamle Rovermerkene som BMW eide en stund. Riley og Wolseley og de merkene der. Selv hadde han tegnet en ganske lekker etterfølger til Austin Healey 3000. Det blir nok ikke mye tid for retro nå.
Det nye studioet han skal lede, midt i Soho, vil romme ca. 30 designere og arkitekter. London Design Enterprise, som den selvstendige avdelingen heter, skal blant annet jobbe med produkt design i videste forstand, marketing strategier og globale profiler. I den grad det skal jobbes med biler vil det først og fremst skje med de merkene som er i utvikling, med andre ord de som ligger under Premier Automotive Group. Siden den ledes av Wolfgang Reitzle, og siden Reitzle kommer fra BMW der han hadde nær kontakt med Fisker, kan vi kanskje gå ut fra at ansettelsen ikke er gjort av Mays alene?
Henrik Fisker skal også bli designansvarlig for Aston Martin, fordi Ian Callum som har hatt både Jaguar og Aston under sine vinger, nå må konsentrere seg om Jag.
For øvrig har jeg en melding til Fords Media Information Center som i pressemeldingen om dette skriver at Fisker er designutdannet ved Art Center of Design i Pasadena og ved University of Switzerland. Det siste er det ikke noe som heter, og Fisker var i det første tre-års kullet som gikk ut fra Art Center i Sveits og fikk sitt diplom i august 1989. For øvrig med en nydelig modell på en Alfa Romeo basis. (I samme kullet, for øvrig, var Stéphane Schwartz som i dag er sjef for Nissans designaktiviteter i Europa og som kommer til å bli kreditert den nye Primera på Frankfurt om tre uker).
Derfra ble han ansatt hos BMW Technik GmbH hvor han jobbet frem til 1992. Etter det har det vært California. Hvem som skal overta etter ham er foreløpig ikke kjent. Boyke Boyer, sjef for eksteriør i München? Thomas Plath, sjef for advanced design? Vi får nok snart greie på det.