Oslo Motor Show

Gatelangs i Valkyrie

Med Aston Martin Valkyrie i garasjen tar Arne Fredly entusiastbilbegrepet til et nivå de fleste bare kan drømme om.

Publisert

I Monaco, hvor tettheten av Ferrari og andre superbiler limer gatene, korte som lange, skal det godt gjøres å vekke oppsikt i gatestumpen mellom kasinoet og Hôtel de Paris.

Men før fasaden på kasinoet dukker opp i sidesynet, er det første telefonkameraet oppe. For selv en Aston Martin Valkyrie får i det minste turister til å snu seg. Tid på seg til å ta opp kameraet har de også, for denne bilen farer ikke lydløst fram. Så mye lyd produserer de 12 sylindrene i en 6,5 liters konstruksjon Aston Martin med god hjelp fra Cosworth har plassert tett inntil ryggen på de to det så vidt er plass til inne i bilen, at Valkyrie har kjøreforbud i Monacos gater etter klokken 23 om kvelden.

Og i kupeen samtales det via headsett, akkurat som i fly.

Ikke særlig urban

Så passer Valkyrie knapt inn i et urbant liv. Denne fartsmaskinen utviklet i et samarbeidsprosjekt mellom Aston Martin, Red Bull Racing Advanced Technologies og Cosworth er i hovedsak skapt for en baneliv, men samtidig med landeveisegenskaper som gjør den til en av de raskeste gatelovlige bilene i verden.

Arne Fredly som har ikke bare mer super/hyperbilefaring enn sannsynligvis noen annen nordmann, og i tillegg kjørt mye Formel 1-bil, legger ikke skjul på at Adrian Martin Neways deltakelse i utformingen av Aston Martin-prosjektet fascinerte ham og at navnet ville være en garanti for unike ytelser. Adrian Neway er ikke bare Red Bull Racings teknologidirektør, men også verdens mest suksessrike F1-designer.

Rattet er mer avansert enn i de fleste andre gateregistrerte biler.
Rattet er mer avansert enn i de fleste andre gateregistrerte biler.

Råsterk

Det er på tide å ta ut av byen. Fredly smetter på plass det lille, rektangulære og semskede racingrattet med instrumentskjermen bygd inn i rattnavet, sjekker at kameraene som utgjør sidespeilene virker som de skal – og trykker inn knappen som vekker til live rundt 1014 hestekrefter som gjør seg klar til å forflytte 1200 kg bilvekt pluss vekten av de to som har ålet seg inn via karbondører med softclose utformet slik at det fra sitteposisjonen ikke vil være mulig å nå opp til en bomautomat, eksempelvis lik den som sperrer inngangen til den kjente båthavnen i Monaco. Førersetet er tilpasset eier kropp av produsenten via 3D-skanning.

FAKTA

Valkyrjer (av norrønt val = mannefall og kjosa = velge) er i den norrøne mytologien dødsvetter. Odin sender dem ut for å holde øye med alle kriger og slag, og lar dem velge mannefall, dvs. bestemme hvem som skal falle i kamp. Valkyrjene tar de falne med seg til Åsgård. (Wikipedia)

Men er ikke dette en hybrid som i så fall starter lydløst? Ikke i Valkyrie. Ingen spør om forbruket når de først har brukt rundt 30 millioner kroner på bilen. Så selv om de 162 ekstra hestene betyr elektrisk framdrift i førstegir og revers, er den elektriske ytelsen der primært for å bistå V12-eren med akselerasjonskraft til samlet ytelse på 1176 hk pluss boost på 40-50 hk.

Rødt på 11.100

Gjennom det buede glasset ser jeg rett ut på høyre forhjul, men bare en kort stund for i det Arne trykker inn pedalen utløses så mange g-krefter at jeg har mer enn nok med å holde blikket på turtelleren som beveger seg oppover i jagerflyfart mot rødmerkingen på 11.100 omdreininger og Ricardo-transmisjonen skifter trinn raskere enn jeg rekker å telle girskiftene.

Etter først å ha slått fast at dette grenser henimot galskap og at bilen er vanskelig å kjøre i bytrafikk, kommer det smilende fra Arne:

– Det var mange spennende farger å velge blant, men siden dette er en Aston Martin så måtte fargen være grønn.

Øker trykket med farten

Enkelt sagt består Valkyrie av rå motorkraft innpakket i florlett karbon. Da jeg løftet på bagasjeromslokket foran (ja, under der får knapt en mobiltelefon plass!), kunne det umulig veie mer enn en halv kilo. De ekstremt aerodymaniske linjene fungerer etter venturi-prinsippet hvor nedkraften øker med farten.

Også hjulene i magnesiumlegering, race-spesifisert senterlåsing og påmontert Michelins Pilot Sport Cup 2-dekk i formatene 265/35-ZR20 foran og 325/30-ZR21 bak, er designet for å styre luftstrømmen rundt bilen.
Også hjulene i magnesiumlegering, race-spesifisert senterlåsing og påmontert Michelins Pilot Sport Cup 2-dekk i formatene 265/35-ZR20 foran og 325/30-ZR21 bak, er designet for å styre luftstrømmen rundt bilen.

Moldenseren Arne Fredly med tilhold i denne lilleputtstaten er ikke bare en genuint bilinteressert hypersamler, men også Oslo Motor Shows aller beste venn. Det er bare å nevne Ferrari SP2, McLaren Senna, Bugatti Chiron og McLaren P1 GTR, for å ha nevnt noen. De er alle biler i Fredlys eie og som han velvillig har lånt ut for løfte kvaliteten på motorshowet og for å trekke enda flere besøkende.

Banebilen

Egentlig var skulle Aston Martin Valkyrie stått på superbilstanden hos BilAutofil i fjor – det var ikke Fredly som sviktet, men Aston Martin. Bilen ble betydelig forsinket. Så for å kompensere står det i år to Aston Martin der.

Valkyrie finnes også som en ren banebil, mer aggressiv og som kun skal bygges i 40 eksemplarer i tillegg til de 150 veigodkjente. Selvfølgelig har Arne sikret den enda mer ekstreme også hvor flere av komfortdetaljene fra gatebilen som eksempelvis klimaanlegget er fjernet. Med topphastighet rundt 400 km/t genererer bilen inntil 3,3 g sideveis og inntil 3,5 g ved bremsing. Denne varianten (AM-RB 002) bygges av Red Bull i England mens Aston Martin står for produksjonen av gatebilen med kode AM-RB 001. Også 002 blir å finne på OMS der den står ved siden av 001 på BilAutofils stand.

Det kommer også en 003-versjon – Valhalla – som er mindre avansert enn 001 og ser mer ut som en Aston Martin ved å ha AM-grill. Se ikke bort fra at også den kan dukke opp på et fremtidig OMS.

Det eneste som drar tankene til Aston Martin på 001 og 002 er logoen i fronten.

Men alt dette kan du jo studere selv der bilene står i Hall C. Og er du heldig så treffer du eieren også.

Mer ekstrem gatebil skal du lete en stund etter.
Mer ekstrem gatebil skal du lete en stund etter.
Powered by Labrador CMS