Hyundai Atos GLS

Er det en rommelig og liten bil du er på jakt etter, er det vanskelig å se noen som gir mer plass for pengene enn Atos.

Publisert

Atos
Atos

Innledning

Den er høy, smal og 8 cm kortere enn A-Klasse og har utrolig rommelig kupé. Den er registrert for fem, men kupéens bredde tillater ikke mer enn to voksne samtidig i baksetet. Du får heller ikke plass til mer enn to sitteputer eller barneseter ved siden av hverandre i baksetet.

Atos er liten og billig. Det kan virke som om Hyundai har spart litt vel mye. Jeg tenker da først og fremst på den enkle bakseteløsningen. Et delt baksete ville økt anvendeligheten vesentlig. Nå begrenser valget seg til fem- eller toseter. Baksetet er enkelt å betjene og vippes frem slik at det lener mot forseteryggene. Det gir drøyt en meter langt bagasjerom.

Ekstrem kupéhøyde
Førerplassen er designmessig forseggjort. De spenstige linjene på instrumentkonsollen avslører at Hyundai frir til et ungdommelig publikum. Kupéen er høy, hele 129 cm fra gulv til tak, en høyde som på ingen måte er utnyttet. Selv testlagets lengste sjåfør kan her kjøre med flosshatten på. Lavere tak eller høyere sete hadde derfor vært mulig.

Plassen foran der det ikke noe å utsette på, men komforten kan bli bedre. Førersetet har forholdsvis kort sittepute og derfor litt svak lårstøtte, men ryggen har derimot god støtte. Det er god plass og støtte til venstrefoten. Rattet er overraskende og unaturlig høyt. Førerplassen er praktisk med blant annet koppholdere og skuffer under setene. Skuffene må ses på som en kompensasjon for manglende hanskerom.

Atos er lettkjørt og motoren er overraskende trekkvillig. Den trives utmerket i bykjøring og har ingen problemer med å henge med den travle trafikken i og rundt Oslo. Ute på landeveien i litt høyere hastigheter merker du derimot at motoren ikke har noe overskudd å snakke om. Flittige gearskift blir nødvendig.

Udramatiske kjøreegenskaper
Servostyring er standard og Atos er lett å manøvrere. Styringen er ikke blant de mest presise, men en svak styrerespons bidrar til å redde den i unnamanøveren. Først ved 90 km/t melder den lille bilen pass i den krevende manøveren ved at den letter på den indre bakhjulet og overstyrer. Med fire personer i bilen er styringen så dårlig at når den når grensen ved 80 km/t, skyldes det kraftig understyring som går over til overstyring. Dette er definitivt ikke noen bil for den som setter pris på dynamiske kjøreegenskaper. Atos oppfattes som en bybil, og i slike omgivelser er den svært så trivelig og enkel å ha med å gjøre. Forover og til sidene er Atos svært oversiktlig og lett å beregne, men sikten på skrå bakover er sterkt begrenset på grunn av de ekstremt kraftige C-stolpene. Støynivået er moderat. Støymålingene viste faktisk at Atos er blant de mest stillegående på piggslitt asfalt. Testlaget var likevel ikke begeistret for lydbildet ved landeveiskjøring på dårlig vei. Atos gir mye bil for pengene, men den egner seg best som bil nummer to. Ved lange landeveisturer avslører den tydelige begrensninger.

LES VIDERE:
- Daihatsu Gran Move
- Mazda Demio- Renault Mégane
- Suzuki Wagon R+
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS