-
Daglig leder
Møller Bil Øst AS
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Audi R8 - på strøm!
Vi trodde den åpne R8 var Audis bærekraftige nyhet til årets Frankfurt-utstilling. Feil. De hadde en til. En elektrisk R8.
Jeg tilstår det gjerne, jeg ble litt overrasket da jeg møtte denne bilen på standen. Jeg hadde jo vært på førpresentasjonen kvelden i forveien der Audi presenterte sin store nyhet, R8 Spyder.
Egentlig syntes jeg vel kanskje en el-utgave av denne superbilen ville vært enda mer nyhetere. Men Audi-ledelsen valgte annerledes.
Men så så jeg på den, der den sto, og jeg fikk en trist følelse av at jeg måtte gjespe. Skikkelig. For hva var dette? En R8 med en grill som var tettet igjen av massiv krom, og en bakrute som også var et kromornament. Og resten, velkjente R8.
Men så var det allikevel noe som ikke stemte. Dette så jo faktisk bra ut, og forsiktig annerledes.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT
Etterhånden kom forklaringen.
Da de bestemte seg for å bygge E-tron, skulle de for all del beholde sportsvogn-preget (el-motorer = vanvittig kjapp akselerasjon) og de skulle beholde det typiske midt-motor design-preget fra R8.
Men så viser det seg at akselavstanden er 6 cm kortere, dermed har det skjedd noe med alle panelene. Mer flytende linjer på en måte.
Luftinntakene bak har variable åpninger (etter batterikjølingens behov). Grillen foran er mer vertikal enn vi er vant til. Overgangen mellom tak og hekk inneholder også et luftinntak som har variabel geometri.
Variable er også Matrix-lysene som vil kunne gi uttrykk for en rekke forskjellige ting, for eksempel trafikksituasjonen forover.
Innvendig møter vi noe som ser ut som Audis klassiske dashbord, men som inneholder instrumenter med helt nye informasjoner, tilpasset det nye drivsystemet og all tilleggsautomatikken. For det behøver vi ikke være i tvil om, dette er en av de mest nettede prototypene vi har møtt.
De av dere som er interessert i tørre tall bør vite at 313 hk, at 4,8 til 100, at 250 km og 200 km/t og at 1600 kg. Enda mer? 426 x 190 x 123 cm, 260 cm akselavstand og 19-tommere. Det får holde.
Viktigere er det at da Wolfgang Egger og hans menn bestemte seg for å lage en bil med el-drift, klarte de å formidle at dette er litt annerledes, uten samtidig å bli dramatisk hysteriske. Her klarte de å beholde alu-spaceframe oppskriften fra R8 og allikevel utvikle et eget elektrisk designspråk.
Jeg gjespet i hvert fall ikke mer.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT