-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mobile Audi
Museum Mobile kaller Audi sitt gammelbil-slott. Med en viss rett – det er stadig skiftende utstillinger der.
Røtter
Egentlig, for å være sær, burde jeg sagt at for å få Audi-historien i museumsformat, burde dere reise til Zwickau i gamle Øst-Tyskland. Der finner du August Horch-museet!
Horch?
Ja, Horch er ikke bare en av de fire ringene i AutoUnion/Audi-merket, det er også et ord som betyr akkurat det samme som Audi betyr. Lytt!
Historien er egentlig ganske morsom. August Horch var en av de tyske bilpionerene, og som sådan, meget bedre på teknikk enn på økonomi. Så det tok ikke mange årene før han var skviset ut fra den fabrikken som bar hans navn, og som ble hetende Horch til opp i femti-årene.
Lytt x 2
Da han ble kjøpt ut var det med en konkurranseklausul, han skulle ikke begynne konkurrerende virksomhet under eget navn igjen.
Så han begynte konkurrerende virksomhet under eget navn – bare at da oversatte han navnet til latin. Dermed hadde vi to parallelle løp: Horch fra 1900 og Audi fra 1910.
I 1932 begynte det å bli virkelige problemer for tysk bilindustri, så da slo de to slektningene Horch og Audi seg sammen med DKW og Wanderer og dannet Auto Union. Etter krigen ble Horch-delen liggende i Øst-Tyskland og resten, som beholdt Auto Union-navnet, og senere igjen ble Audi, ble liggende i Vest.
Etter en stund sluttet også NSU seg til denne enheten som Mercedes egentlig hadde interesser i, før det gikk over til VW.
Dra øst
Og dermed er historien servert, men du får selvfølgelig meget mer av den i Zwickau og Ingolstadt. Grunnen til at det også er vits i å ta med seg Zwickau, er at der får du med deg ting du ikke møter på selve Audi-museet.
Der får du blant annet hele etterkrigshistorien med Sachsenring og Trabant og underlige Trabantforløpere og IFA og sågar forsøk på etterkrigs-Horch.
Og du kan fotografere morsomme gateskilt, for eksempel krysset AudiStrasse og TrabantStrasse.
Men egentlig bør jeg føye til at nå som du allerede er på tur, så ta med deg museet i Eisenach også, den byen har 100 års bilhistorie som du får en sjarmerende presentasjon av her, og få også med deg transportmuseet i Dresden der all bilproduksjon i Sachsen vises frem. Begge disse stedene viser klare sammenheng med det som egentlig skulle være dagens tekst: Museum Mobile i Ingolstadt.
Ingolstadt
Museet ligger inne på Audis fabrikkområde i Ingolstadt og området syder, særlig om sommeren, med pop-konserter og Quattro-demonstrasjoner og masse aktiviteter. Ingolstadt ligger rett opp gata fra München, så det er mer enn nok aktiviteter i området når man har mettet seg på bilene.
Museet er en pedagogisk bygning der man starter på toppen og beveger seg nedover i en spiral, gjennom AUs historie.
Men heldigvis er den litt mer krydret enn en vanlig en-merke historie. For det første har du en rekke merker som krever oppmerksomhet her, og merker med stor kontrast.
Beskjedne DKW med karosseri av duk, ved siden av en luksuriøs Horch som er mer ÜberMercedes enn den voldsomste Mercedesen, og begge to fra akkurat samme tid.
Bilsport
For det andre har du masse bilsport her, de Porsche-konstruerte Grand Prix bilene herfra er om mulig enda mektigere enn de med stjerne på panseret.
Og for det tredje er det solid påfyll med motorsykler. DKW var som kjent like mye to hjul som fire. (Et eller annet sted i magasinet står for øvrig også en vanvittig Audi motorsykkel fra 70-årene, utstyrt med en Polo-motor og konstruert av den samme Gumpert som i dag bygger Gumpert Apollo!)
Noen av de mest sjeldne bilene, en Grand Prix bil type C med V16 motor, er bygget opp fra bunnen av etter de originale tegningene av Crosthwaite and Gardiner i England, akkurat som en nydelig strømlinjet Wanderer. Og når det er originalprodusenten som bygger opp en bil etter originale konstruksjonstegninger, hva er det da? Er det fremdeles en replica eller en forfalskning eller er det ekte vare?
Kongelig
Stort sett er utstillingen permanent, men det er to ting som er mobile. Det ene er en paternosterheis med et snes biler, som går rundt og rundt. Sist jeg var der viste de konseptbiler gjennom tidene der, men det kan være andre spesialtemaer som er lastet om bord på disse plattformene også. Rallysport for eksempel.
Det andre er utstillingen i nederste etasje. For ikke lenge siden hadde de en om bilene til statsoverhoder. Auto-Union-merker selvfølgelig.
Der ble kong Haakon av en eller annen grunn assosiert med en svær Horch som museet har kjøpt fra Norge. Akkurat den hadde jeg visse problemer med, Haakon og Horch, det er max en gang han besøkte vestlandet og fikk en lokal skyss. Her syntes jeg kanskje museet hadde tatt seg litt friheter.
Men sist var det en praktfull presentasjon av det som nok var den siste Horch. En bil som ble bygget etter førkrigsoppskrift til Auto Union sjefen, Richard Bruhn, da ha gikk av med pensjon i 1953.
Bilen fant ad underlige veier fem til en skrotplass i Texas, der den ble gjenoppdaget, innkjøpt, fraktet til Ingolstadt og vist frem i et sand- og kaktus-landskap før den nå er satt under totalrenovering.
Ting som dette gjør at jeg reiser innom så ofte jeg kan. Det er alltid noe nytt der.
Klikk her for museets hjemmeside