-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Ny rekord fra VW
9,7 millioner biler fra VW-Gruppen i fjor er ny rekord. Kina, Porsche og Audi var sterke bidragsytere.
De ferskeste produksjonstallene for VW-Gruppen forteller om en økning på nesten 5 prosent i forhold til 2012.
Kina er en veldig viktig årsak til denne suksessen, for første gang på nesten 10 år solgte biler fra VW-Gruppen mer enn biler fra General Motors der. For Volkswagen er dette bare en forsmak på hva som skal komme – de har jo bestemt seg for å bli verdens største i 2018.
Ser vi på Volkswagen isolert, økte dette merket globalt med 3,4 prosent til 5,93 millioner enheter. Audi hadde en meget større økning: de leverte 1,58 millioner biler som tilsvarer 8,3 prosent økning. Men de som økte mest var der det hele startet: Porsche.
Dette litt eksklusivere merket viste en fremgang på hele 15 prosent, til 162.145 biler. Og det kommer ikke til å stoppe der, med Macan på gang lukter de snart på 200.000-tallet.
“Mot norrmalt”
Skoda-salget sank merkelig nok. Muligens er det skifte til nye modeller som er forklaringen. De endte i hvert fall på 920.800 biler – ned 2 prosent. Mens Seat, som har vært regnet som problembarnet i familien, økte med nesten 11 prosent til 355.000 biler.
Ikke minst hjalp hjemmemarkedet til – hvis det er riktig å kalle Tyskland hjemmemarkedet da. Tyskerne kjøpte i hvert fall 76.000 av dette merket, 20 prosent opp fra 2012. Engelskmennene kjøpte på sin side nesten 46.000 Seat, en fremgang på 17 prosent.
Når det gjelder Hannover, eller Volkswagen Commercial Vehicles, endte fjoråret flatt, på 551.900 biler.
Store i øst, bedring i vest
I Kina solgte gruppen til sammen 3,3 millioner biler i fjor, det er en fremgang som tilsvarer 16,2 prosent. Og selv om VW som merke ikke har klart å knekke USA-koden, så selger Audi meget bra der slik at Gruppen økte markedsandelen noe, og solgte 888.000 biler der.
Europa har derimot ikke kommet seg ennå. Her dalte nybilsalget med 0,5 prosent til 3,7 millioner biler. Sør-Amerika var derimot meget verre. En nedgang på 10 prosent endte med et volum på litt over 900.000 biler.
I en pressemelding forteller konsernet at de lanserte 60 nye og oppfriskede modeller i 2013 og at det kommer minst like mange i år.
Det er ikke lenge siden de offentliggjorde planer om investeringer på 84,2 milliarder euro frem til 2018 – dette går både til modellutvikling og nye produksjonsanlegg. I skrivende stund har de 105 fabrikker rundt i hele verden.
I tillegg til å bli verdens største har også VW-Gruppen sagt at de håper å kunne øke driftsmarginen fra de 3,5 de nådde i 2012 til i nærheten av 6 prosent - uten at noen tidshorisont ble presentert.
Men det kommer vi i hvert fall ikke til å se når fjorårets resultater offentliggjøres den 13. mars.
For 2013 er nemlig ikke ambisjonene større enn at de regner med samme driftsresultat som i 2012. Det endte på 11,5 milliarder euro. Og med høyere omsetning må nødvendigvis marginen synke.