Audi RS4: Sportslig for alle pengene

Lider du av valgets kvaler? Du ønsker deg en sportsbil, men familien trenger en stasjonsvogn? Har du pengene, har Audi lekene.

Publisert Sist oppdatert
Audi RS4

Først publisert i BIL 7 - 2006.

La det være sagt med en gang: Audi RS4 hamler opp med det meste av råe sportsbiler. Ikke minst lydmessig, grommere V8-låt skal du lete lenge etter. Dessuten er bilen fornuftig nok til å bringe deg og familien med oppakning på en opplevelsesrik ferietur, enten du velger sedan eller stasjonsvogn, Alpene eller Vestlandet. Selvsagt tar du deg også raskt frem på motorveier, men disse bilene skriker liksom etter større utfordringer enn store, tunge “rettframbiler gjør.

Audi RS4 er rå muskelkraft og sportsbilegenskaper i diskrete innpakninger. Emballasjen du kan velge mellom er nå sedan, en praktisk stasjonsvogn eller en åpen fireseter med et stofftak som er så solid og støydempende at du selv en norsk vinterdag kjører lunt og behagelig. Med taket på har du plass til 315 liter bagasje. På varme sommerdager, når du har himmelen som tak, reduseres dette til 246 liter. Dermed finner mange en A4 Cabriolet så anvendelig at de velger den som sin helårsbil. Men de som bruker 1,4 millioner på en RS4 Cabriolet, vil muligens tenke seg om to ganger før de tar den ut i snøstormen.

Rene sportsbiler er ikke spesielt egnet for norske forhold. Derfor står de fleste av dem i lune garasjer i vinterhalvåret og pakkes ut ved påsketider. Selvsagt skal du bruke høyrefoten med omhu også i en RS4 på glatt underlag, men quattro som fordeler kreftene dit de best kan nyttiggjøres i kombinasjon med avansert ESP (versjon 8,0), hjelper deg med å håndtere utfordringene. Det er få biler forunt å følge en RS4 på glatt føre, så kanskje er det ikke rart den er populær i enkelte miljøer som har det spesielt travelt.

Diskret, men hørbar

Du skal ha litt kjennskap til Audis modeller for å skille RS4-modellene fra vanlige A4-utgaver. Litt bredere, litt lavere, diskrete detaljer rundt det hele, små logoer. Likevel er forskjellene så pass markante at bilkjennere og entusiaster ser to ganger. Gi dem et par halvtunge pump på gasspedalen, og de er ikke i tvil om at dette er en spesiell bil.

Den akustiske avdelingen hos Audi har virkelig gjort seg flid med lydbildet fra den 4,2-liters V8-maskinen. Spesielt når du aktiverer sportsknappen på rattet som i tillegg til å forsterke lydbildet, også spisser gassresponsen og – dersom du har en bil med de spesielle RS-setene – strammer til i rumpe og rygg til du sitter som støpt bak rattet. Godlåten er godt hørbar i både sedan og Avant, men når du skreller av taket og cruiser toppløs rundt i RS4 Cabrio oppnår du en nytelse av en annen verden. Trange fjellpass med masse herlig ekko har således blitt et minne for livet for en ekte bilentusiast.

At Audi RS4 sedan har kjøreegenskaper i sportsbilklassen fikk vi oppleve da vi hadde en dag på svenske Gotlands Ring sist høst (Bil 12-2005). I denne omgangen konsentrerte vi oss om de to nye variantene, stasjonsvogn og cabriolet, uten direkte å sammenligne med sedanen. Følelsen bak rattet i RS4 Avant er på nivå med det vi husker fra sedanen. Trekk på alle fire hjul overfører effektivt kreftene til asfalten mens det variable dempersystemet sørger for at hjulene får mest mulig kontakt med bakken til enhver tid. Ingen lett oppgave med 430 Newtonmeter hvor mesteparten er til stede i hele området mellom 2250 og 7600 omdreininger. Motoren er vidunderlig, med skyv hele veien, fra under 2000 omdreininger til rødmerket på 8250.

Avant mest populær

På vanlig vei er cabrioleten sportslig og smidig. Selv i høye hastigheter på italiensk autostrada sitter tre personer lunt og komfortabelt ombord. Når vi utfordrer den på bane, hardere enn de fleste eiere noensinne vil gjøre med en slik bil, merkes det at den slipper rumpa litt tidligere enn de lukkede bilene gjør. Men elektronikken ordner effektivt opp slik at de fleste “tilbud blir bagatellisert.

Alle RS4-varianter er velutstyrte biler hvor det meste er standard. Den første sedanen har allerede fått norsk eier, og fra denne måneden kan både Avant og Cabriolet bestilles. Noe rush blir det neppe med priser på kr 1.319.400 for sedan og 1.342.200 for Avant. Vil du kjøre åpent må du bla opp 1.427.700 kroner. Harald A. Møller regner med at ti nordmenn årlig vil velge en RS4. Tradisjonelt har Avant-utgaven vært mest populær, men nå som de for første gang kan tilby cabriolet, tror importøren at salget vil fordele seg på Avant og Cabriolet.

Kort om bilen:
Audi RS4 Cabriolet
Pris: kr 1.427.700.
Motor: 8-sylindret V-motor. 4163 ccm. 309 kW (420 hk) v/7800 o/min. 430 Nm v/5500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 455 x 181 x 139 cm. Akselavstand: 265 cm. Egenvekt m/fører: 1845 kg. Tillatt totalvekt: 2305 kg.
Dekk: 255/40R18.
Bagasjerom: 246-315 liter.
Tankvolum: 63 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 4,9 sek.
Toppfart: 250 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 1,39 l/mil.
CO2-utslipp: 334 g/km.
Konkurrenter: BMW M3, Mercedes CLK AMG.

Powered by Labrador CMS