Audi RS4
Audi RS4
Audi RS4
Audi RS4
Audi RS4
Audi RS4
Audi RS4

Audi RS4

Selv et utrent øye ser at dette ikke er en vanlig A4-Audi. Skjermene buler ut, speilhusene, vinduslistene og eskosrørene glinser av krom, spoilere foran og bak sladrer om uante krefter.

Publisert Sist oppdatert

Tekst: Geir Andreas Wangsmo
Foto: Mark Bramley, Markus Pentikäinen, Morten Brunsgaard Bek og Kenneth Drabæk

Les hele testen i Bil 8/9-2006 som du finner i bladkiosken nå!

Og straks man trykker på startknappen mellom setene fjernes all tvil.

Når V8-motoren våkner til liv snur man seg, selv i pitlane på en racingbane med masse sportsbiler.

De to setene foran har luftlommer som kan blåses opp for å stramme til ved lårene og i ryggen, og man sitter ekstremt godt.

Rattet er det samme som i Lamborghini Gallardo, og veldig godt å gripe tak i.

Motoren er svært fleksibel, med masse moment og hester gjennom hele registeret. Mellom 3500 og 8000 omdreininger er motoren spesielt villig, og heller ikke her behøver man geare så ofte.

Når man i tillegg trykker inn sport-knappen på rattet, strammer setene seg et hakk til, et spjeld i eksosen åpnes, og det føles som man kjører en racingbil.

Bortover langstrekket forbi pitlane er det definitivt RS4 som har den råeste lyden.

Audien gjør seg godt på bane, med bra stabilitet, presis styring, og fin balanse selv på grensen.

Og samtidig er den en fullverdig familiebil, med fire dører og seter, og stort bagasjerom.

Motor: V8, 4163 ccm
Effekt: 420 hk v/7800 o/min, 430 Nm v/5500 o/min
0-100 km/t: 4,8 sek
Toppfart: 250* km/t
Vekt/effekt: 1625 kg/420 hk = 3,8
Rundetid: 1:14,5 sek
Pris: kr 1.319.400

- Til hovedartikkel SPC 2006
- Akselerasjonstester
- Rundetider

Powered by Labrador CMS