Audi TT på Aker Brygge
Christian Sommerfeldt har solgt biler, stort sett i Møller-systemet siden 1967
Audi TT på Aker Brygge

Audi TT på Aker Brygge

Audi TT på Aker Brygge

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

Audi TT

TT er (nesten) på plass

I morgen åpnes ordrebøkene for den nye Audi TT. Det skulle ikke forundre meg om de klarte målet på 100 i året.

Publisert Sist oppdatert

Spennende

Den nye TT er en ganske spennende bil. Den ser litt mindre såpekopp ut. Den er litt større. Den har et ganske spennende chassis med magneter i oljen som regulerer støtdempervirkningen fortere enn det meste, den har to motor-alternativer og to forskjellige transmisjonsmuligheter og fire- eller forhjulsdrift.

Og den har et karosseri med ganske mange alu-komponenter. Mange nok til at vekten holdes nede, men ikke så kritiske komponenter at det blir problemer å rette den.

Og dermed mener jeg ikke å antyde at den nye bilen er like ustabil som de første utgavene av den første modellen var – inntil Audi fant det fornuftig å legge på en liten hekk-spoiler. Vi må tro at den nye har vært gjennom litt grundigere vindtunnel-forsøk.

På den nye er det forresten også en hekkspoiler som spretter opp ved ca 120 og blir stående til 80. Man kan også få den opp ved å trykke på en knapp, uavhengig av hastighet, dersom man tror at slikt imponerer.

Billigere
Prisene er hva importøren kaller aggressive. Billigere enn forgjengeren er kanskje et enda bedre begrep, derfor burde det være mulig å pushe ca 100 hvert år – som er importørens klare mål.

Dersom du klarer deg med 2,0 TFSI motor og 6-trinns manuell gearkasse, må du bla opp 467.700 kroner for en ny Audi TT. For utgaven med S-Tronic gearkasse skal Audi ha 22.000 ekstra.

Audi TT med 3,2-liters V6 på 250 hk får en prislapp på 680.900, og også her er tillegget for S-Tronic 22.000 slik at summen kommer opp i 702.900 kroner. Da har du også en bedre bil på vinterføre siden quattro er standard i kombinasjon med denne motoren.

Mestselgende
Den første TT i Norge ble avduket i dag på et såpass passende sted som Aker Brygge. Det burde finnes en og annen interessert der. Og mannen vi traff ved siden av bilen fortjener også en liten presentasjon. Christian Sommerfeldt har solgt biler, stort sett i Møller-systemet siden 1967 – det er vel ingen som har solgt flere VW og Audier enn han. 6-7.000 antar han selv. Han har vært i de fleste Møller-butikkene i Oslo og Bærum og også vært daglig leder for Brødrene Mikkelsen en ganske lang periode.

Han har nylig pensjonert seg, 67 år gammel påstår han, men her har du en av dem som har et såpass skrudd syn på pensjonist-tilværelsen at nå står han på Aker Brygge noen dager, det er sikkert ikke få gamle kunder han kommer til å møte der. Dessuten skal han arrangere Audi-golf-stevne i Drøbak i morgen, og et par andre gjøremål ligger også og vaker, parallelt med disse.

I tillegg forteller han gjerne ganske høye historier om da han representerte Pratt & Whitney flymotorer, eller fløy med noen av de muntreste flyvere Norge har fostret. Men vær forsiktig. Før du vet ordet av det har du kjøpt en Audi av ham.

På den annen side: Hvorfor ikke?

KLIKK HER for å lese mer om Audi TT og dens attributter i vår tidligere omtale. Der finner du også flere bilder av vidunderet.

Powered by Labrador CMS