-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nå kan den bli din:
Wanna-be GP-bil fra 30-tallet
På svenske Bilweb Auctions finnes det alltid noe som er annerledes. Noen gangen muligheter for et skikkelig røverkjøp også.
Nå foregår det en aktiv auksjon på nettet der, som avsluttes den 30. mai.
Der finner du en nydelig Austin Healey. En Volvo brannbil (sammen med mange andre, mer alminnelige Volvoer), en Split Window Boble, en SAAB 900 bygget som biltransporter og en Glennster S-12!
En hva?
Glenn Billqvist og han far, Kalle, har bygget en og annen spesial i sin tid. For eksempel Il Drago Ruggente – en skikkelig kjempe bygget etter den engelske aero-engined racingcars-oppskriften.
Der er det en 1913, 27 liters Isotta Fraschini flymotor det dreier seg om.
Og nå er det Glennster S-12 som er på auksjon.
12-tallet i bilnavnet er starten på en eksotisk oppskrift:
V12 motor, sideventilt, fra en 30-talls Lincoln. Med en spesiell topp fra noe som het Austin (!!), og assistanse av en stor Marchal kompressor – også fra 30-tallet. Den er koblet til en tre-trinns kasse fra en gammel Ford, og det hele bremses av trommelbremser. De foran ble hentet fra en Delage 1924.
Men det er selvfølgelig fasongen det meste dreier seg om – inntil motoren kommer i gang da. Lyddemping av de strake rørene er liksom ikke prioritert.
Hver gang den skal kjøre oppvisning må den få dispensasjon – den bryter alle støyforskrifter som finnes.
Det er lett å se at det er de tyske Grand Prix bilene fra 30-tallet som har inspirert Billqvist. Dette er tett opp til Mercedes-Benz sin W 35 fra 1934. Og den gjør seg også veldig godt med tvilling-bakhjul, som på bildene.
Slike ble brukt som ekstra hjelp til å komme fort opp under bakkeløp av de gamle racing-heltene.
Under noen av sine mange oppvisninger over det meste av Europa (aldri i Norge) har bilen vært målt til 170 km/t.
Den er særdeles kjørbar når den nå selges, og kjøperen vil få full opplæring i bilen av byggmesteren selv.
Men han antyder også en viss begrensing. Glenn måler 1.76 på strømpelesten. Han sier at høyere folk enn det kan få det forholdsvis trangt på den spartanske førerplassen.
Det antydes en pris på mellom 700.000 og 900.000 svenske kroner. I skrivende stund er høyeste bud 140.000 kroner – men det meste pleier å skje på de siste dagene.