-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Kompakt sumobryter
Hele 400 Newtonmeter i trekkevne er det mange større bilmodeller som kan misunne dieseltoppmodellen i Aurisprogrammet.
Først publisert i Bil 7-2007.
Da vi aller første gang sparket fra med høyrefoten, var vi ikke helt overbevist om at det virkelig skjulte seg 177 hester under panseret – etter å ha kjørt den imponerende 1,4-literen med 90 hester, hadde vi spent forventningene meget høyt da vi entret førerplassen i D-Catversjonen.
Etter noen mil på varierte veier har vi justert førsteinntrykket. Her er det ikke et fandenivoldsk fraspark fra stillestående som bringer frem det store smilet, men det gjør dreiemomentet når vi klatrer opp de bratteste bakkene i omegnen.
Auris er ikke akkurat hva vi forbinder med en typisk trekkvogn, men her kan du trygt koble på båthengeren eller campingvogna. Denne utgaven av Auris er faktisk godkjent for å trekke 200 kg mer enn Avensis 2.0 D-4D/126 hk.
Interiøret er langt dristigere enn i forgjengeren Corolla, førermiljøet med den bro-lignende midtskonsollen betyr friskere takter fra Toyota. Også instrumentene har fått et langt mer moderne design, men det er ikke like lett å lese all grafikken i instrumentene. Fortsatt er det et tydelig hardplastpreg over dashbordet, uten at dette går på bekostning av kvalitetsfølelsen.
Førerplassen er oversiktlig og trivelig. Førersetet gir god sidestøtte i ryggen, men ikke like god støtte i sitteputen. Det er likevel lett å finne en passende og behagelig sittestilling, det sørger fireveisregulering av rattet samt rikelig reguleringsmonn på setet for. Den høyt plasserte gearspaken byr på presis og behagelig sjalting, og ligger fint i hånden på oss over 180 cm. For sjåfører på 165 cm derimot må hånden løftes unormalt høyt. Auris har fått 60 liter større bagasjerom enn Corolla, dermed er den på høyde med konkurrentene på dette punktet.
Hjulopphenget både foran og bak er helt nytt. Det har fått et forholdsvis mykt oppsett, som betyr at Toyota har prioritert komforten fremfor sportslige kjøreegenskaper – selv med mange hester på stallen får vi ingen GT-følelse. Fem stjerner og høy score i NCAP-testen betyr at sikkerheten er på topp i klassen.
Fakta om Toyota Auris 2.2 D-Cat: