-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kompakt sumobryter
Hele 400 Newtonmeter i trekkevne er det mange større bilmodeller som kan misunne dieseltoppmodellen i Aurisprogrammet.
Først publisert i Bil 7-2007.
Da vi aller første gang sparket fra med høyrefoten, var vi ikke helt overbevist om at det virkelig skjulte seg 177 hester under panseret – etter å ha kjørt den imponerende 1,4-literen med 90 hester, hadde vi spent forventningene meget høyt da vi entret førerplassen i D-Catversjonen.
Etter noen mil på varierte veier har vi justert førsteinntrykket. Her er det ikke et fandenivoldsk fraspark fra stillestående som bringer frem det store smilet, men det gjør dreiemomentet når vi klatrer opp de bratteste bakkene i omegnen.
Auris er ikke akkurat hva vi forbinder med en typisk trekkvogn, men her kan du trygt koble på båthengeren eller campingvogna. Denne utgaven av Auris er faktisk godkjent for å trekke 200 kg mer enn Avensis 2.0 D-4D/126 hk.
Interiøret er langt dristigere enn i forgjengeren Corolla, førermiljøet med den bro-lignende midtskonsollen betyr friskere takter fra Toyota. Også instrumentene har fått et langt mer moderne design, men det er ikke like lett å lese all grafikken i instrumentene. Fortsatt er det et tydelig hardplastpreg over dashbordet, uten at dette går på bekostning av kvalitetsfølelsen.
Førerplassen er oversiktlig og trivelig. Førersetet gir god sidestøtte i ryggen, men ikke like god støtte i sitteputen. Det er likevel lett å finne en passende og behagelig sittestilling, det sørger fireveisregulering av rattet samt rikelig reguleringsmonn på setet for. Den høyt plasserte gearspaken byr på presis og behagelig sjalting, og ligger fint i hånden på oss over 180 cm. For sjåfører på 165 cm derimot må hånden løftes unormalt høyt. Auris har fått 60 liter større bagasjerom enn Corolla, dermed er den på høyde med konkurrentene på dette punktet.
Hjulopphenget både foran og bak er helt nytt. Det har fått et forholdsvis mykt oppsett, som betyr at Toyota har prioritert komforten fremfor sportslige kjøreegenskaper – selv med mange hester på stallen får vi ingen GT-følelse. Fem stjerner og høy score i NCAP-testen betyr at sikkerheten er på topp i klassen.
Fakta om Toyota Auris 2.2 D-Cat: