Auto Shanghai 2013
Asiatisk premiere for BMW Concept Active Tourer
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Maserati Ghibli er merkets første dieselbil, utstyrt med en trelitersliter V6 turbo utviklet sammen med tidligere Ferrari-mann, Paolo Martinelli. Kommer også med bensinmotor.
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Buick viste et gedigens sedankonsept - trolig perfekt for dette markedet
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Lexus LS-CC
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
BMW X4 er fortsatt en konseptbil, men begynner å se produksjonsklar ut
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
DS er et eget merke i Kina
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Citroën Wild Rubis viser neste generasjon SUV-DS
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Geely har definitivt hentet litt fra sitt eget merke, Volvo, i dette konseptet.
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Geely reddet London-drosjen - her viser de en dekorativ variant
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Nissan Friend-ME concept
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Er det et fly - nei det er faktisk en bil - Aptera som så ut som den var laget i ren plast.
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Roewe viste en helelektrisk småbil
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Denne MGen har opplagt ambisjoner for Europa
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Pamp er fortsatt pampete - særlig på kinesisk
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Det kunne nesten vært en B-Klasse - men er en BAIC som ligner litt
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Seriøs retro krever kule farger
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Porsche-sjefen viser en ny, lang Panamera - mest for Kina, men du kan også kjøpe en om du virkelig vil
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Det er kortere å reise over grensen for å se Koenigsegg, men Kina er nok riktig og viktig, også for dem
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Nordmenn også på plass - Kongsberg Automotive viste sine avnserte girløsninger
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
En enda tøffere BRZ fra Subaru
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Gult er kult - også når det er en elbil som denne
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Hva denne lille karen driver med? Jo, synger Rolf Løvlands melodi
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Lotus er mest kjent for sportslighet, men i Kina gjelder Youngman-Lotus - det er ikke alltid like sporty
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Peugeot 301
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
RCZ får sin egen racingserie - det hadde vært tøft også i Norge...
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Norsk designprodukt i form av Peugeot Onyx, signert Per Ivar Selvåg
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Ikke en SUV, men en HUV fra Dongfeng
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
S95 - mer fra Dongfeng
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Wild Rubis sett ovenfra
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Smart ForJeremy er designet av motedesigner Jeremy Scott
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
KIA CU3
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
KIA CU3 i gult
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
BYD viste sin nye teknologi
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Har du en hest i logoen - selvsagt saler du opp noen ridejenter - noe for Mustang?
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Roewe i hybridversjon - du kjenner igjen Rover 75 her?
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
SAIC med SUV
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Varemerket MG lever fortsatt, men hvor sterkt?
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
BAIC C65X
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Spenstig konsept fra BAIC
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Aida - noe for gullsmedforbundet?
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Bling får en helt ny betydning med denne logoen
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Detroit Electric hadde tatt turen med sine ombygde Lotuser
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Qoros 3 ble vist i Geneve, nå var den på hjemmebane
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Bra oppmerksomhet rundt BlueCross, også i denne fargen
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
iBeetle høres kult ut, men betyr bare litt tettere kobling mot Eple-enheter
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Audi S3 i sedanutgave, neppe noen storselger hjemme, men Kina og USA er viktigere
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Ja, det er vidvinkel - men det er ikke hele forklaringen på denne Range Roveren
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Great Wall jobber for å bygge Haval til et nytt varemerke for SUVene sine
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
En liten Twitzy-konkurrent fra Great Wall
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Skoda Superb i oppdatert versjon
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Selv om mange biljournalister er barnslige, er nok dette en som har kommet seg inn av andre grunner
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Tøff i trynet fra Grand Hawtai in Great China...
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Er det en Porsche?
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Nei - det er ikke det - bare ligner bittelitt....
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Klar for ekspedisjon - fra JAC
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Kina får nye Mondeo før oss
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Honda med tøft MPV-konsept - navnet er kort: M
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Ssangyongs biler kan trenge en visuell oppgradering - det ser ut som den er på gang
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Geely viste tre ulike måter å bruke en småbil, denne med Lambo-dører
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Småbil for politiet
Foto: Stein Pettersen
Auto Shanghai 2013
Eller monsterminiSUV for lekeplassen
Foto: Stein Pettersen

Bildebrev fra Shanghai

Det er utfordrende å dekke 230.000 kvadratmeter bilutstilling. BilNorge.no har vandret, lyttet og spurt - her er et lite utvalg av de over 1300 bilene på utstillingen.

Publisert Sist oppdatert

Over hundre helt nye biler, av dem 28 fra fabrikker som ikke ligger i Kina. Det er en rekord for utstillingen i Shanghai.

I tillegg til bilene, består også de over 2000 ulike utstillerne av underleverandører samt produsenter av komponenter og utstyr, alle på plass for å vise sine produkter.

Det har vært et sterkt første kvartal for det kinesiske markedet, 4,4 millioner biler ble solgt de første tre månedene, en oppgang på litt under 20 prosent fra samme tid i fjor.

Fjoråret ble regnet som et relativt dårlig salgsår, da økningen bare var på syv prosent.

Sterkere for Europa og USA, svakere for Japan
Kina har blitt et viktig og stort marked for store produsenter fra både Europa og USA.

Amerikanske GM har vært på plass i Kina lenge, og de viser over 50 modeller på utstillingen. Salget deres har økt med 10 prosent fra i fjor, til drøyt 800.000 biler.

Selv Ford, som ganske sent har tatt en plass på det kinesiske markedet, viser også over 20 modeller, blant dem nye Mondeo og Ford Fiesta ST – samt et helt nytt konsept – Ford Escort (joda – du leste riktig, og vi kommer tilbake med flere detaljer).

Mange av de store produsentene har funnet kinesiske samarbeidspartnere, for Ford er det Changan Automobile Group.

For japanske produsenter har den siste tiden vært vanskeligere. Territorialkonflikten mellom Japan og Kina som har vart siden i fjor, har også rammet bilsalget. Likevel stiller Toyota og Lexus med over 50 ulike modeller.

Kinesisk merkevekst
Det er ingen tvil om at kinesisk bilindustri kjenner sin besøkelsestid, og viser både biler og ny teknologi. En av dem er Great Wall, de er i ferd med å bygge merkevaren Haval – med et mål om å bygge en merkevare for SUVer og terrengbiler like sterk som Land Rover og Jeep.

Changan jobber i tillegg til samarbeidet med Ford, også med å utvide sin portefølje fra mest små varebiler, til SUVer og en ny kompakt sedan, Reaton.

Qoros, som du kan lese mye mer om i nyeste utgave av Bil, viste sin sedan, Qoros 3 sedan, som også ble vist i Geneve. I tillegg hadde de to konsepter, en hybrid crossover, og en stasjonsvogn.

Et av de mest etablerte merkene, Chery, som også eier en del av Qoros, har jobbet tungt med sin strategi, og viste nye utgaver av sine mest populære biler – samt en helt ny logo som skal være med å bygge en tydeligere merkevare for dem fremover.

De satser på ny slogan; «Teknologiske Chery» og har i følge seg selv mye spennende, både når det gjelder drivlinjer og forbrukerelektronikk.

Ny teknologi
Det kinesiske markedet er ikke først og fremst opptatt av utslipp – likevel jobbes det mye med både hybrid og rene elektriske biler.

Av drøyt 90 biler med andre drivlinjer enn bare bensin eller diesel, er omtrent en tredjedel produsert og utviklet i Kina.

Ett av merkene er SAIC, som gjennom sitt varemerke Roewe, viste både 750 hybrid, 550 ladbar hybrid og en helt elektrisk E50.

BYD, som det har vært relativt stille rundt når det gjelder en satsing i Europa, viste Qin, som både kan fungere som en hybrid og en ren elbil. Skal vi tro dem kan den være klar for lansering allerede mot slutten av året.

Porsche sparte også sin hovedlansering til i dag, med den nye Panamera S E-Hybrid som kombinerer en treliters V6 med en elektrisk motor. Det sørger for at den gjør 0-100 på 5.5 sekunder.

Powered by Labrador CMS