-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Qoros bygger oppover
De som har vært der karakteriserer Shanghai-utstillingen som en som er dominert av horisontale biler. Konseptbilen fra Qoros er derimot befriende vertikal.
Egentlig var det vel en overraskelse at Qoros skulle komme med noe helt nytt på Shanghai-utstillingen. De fleste hadde vel regnet med at de skulle fortsette å jobbe med sine jordnære Qoros 3-utgaver.
Men så kommer de altså med noe de kaller Qoros 2 SUV PHEV Concept, der navnet forteller alt. Inklusive to-tallet som vel antyder at nå går vi ned en størrelse.
Målene er i hvert fall 481 x 203 x 155 som faktisk er mer enn Qoros 3 i alle retninger, men akselavstanden på 260 cm er 9 cm kortere enn på produksjonsmodellen.
Dermed får vi gå ut fra at plattformen er den vi kommer til å se den kommende toeren bli bygget på, men her har de overdrevet de utvendige dimensjonene litt i forhold til produksjonsutgaven som ganske sikkert skal komme.
Hurtigmiks
Det er mulig det er farten som har blåst opp målene. Denne konseptbilen ble bygget på bare 10 uker. Det er kjapt, og forklarer vel hvorfor interiøret ikke er med på bilen i Shanghai – det eksisterer foreløpig bare virtuelt. Men viser blant annet at det brukes mye bambus der.
Vi snakker altså en B-segment bil som er på hils med modeller som Fiat 500X og Nissan Juke. Som her bruker en «liten» forbrenningsmotor (vet ikke mer) med turbo som driver forhjulene, mens el-biten av hybridpakka driver bakhjulene.
El-systemet er utstyrt med mulighet for induksjonslading.
Denne bilen har åpenbart det meste av linjene sine fra Qoros’ designstudio i Tyskland.
De vertikale linjene (de tradisjonelle Qoros-lyktene - en oval og en rund - er nå orientert over hverandre, for eksempel) og de ganske utpregede musklene sammen med det lave taket over de ganske store volumene langs sidene, tyder på Europa.
Orient-detaljer
Men små finesser som at designernes navn er utformet som de tradisjonelle jade-seglene og spredt utover karosseriet, eller farger som er hentet rett fra den kinesiske historieboken, tyder på at Shanghai-studioet også har vært sterkt involvert.
Karosserifargen er «Misty Cyan» - en lys grønn-blå som sies å være inspirert av tradisjonelt Ru Kiln porselen fra Song-dynastiet, og de røde detaljene (speilet på førersiden for eksempel) er i Cinnabar-rødt.
Cinnabar er visstnok et materiale som brukes når man lager et blekk som er dyp rødt, og har vært brukt i kinesisk kunst i hundrevis av år.
Morsomt alt dette, men fremdeles ikke noe svar på det virkelige spørsmålet: når kommer Qoros til Norden?