-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Rask overhaling av B-Klasse
Tre år etter lanseringen foretar Mercedes et ansiktsløft av B-Klassen. Den "nye" modellen debuterer i Paris. Nå er prisene klare.
De internasjonale salgstallene for andre generasjon B-Klasse er 350.000 biler siden lanseringen av den nye modellen i 2011, noe Mercedes sier seg godt fornøyd med.
I Norge ble det ifølge OFV registrert 1426 nye B-Klasse i det første hele salgsåret - 2012, men det sank til drøyt halvparten året etter.
Hittil i år ligger på samme nivå som fjoråret, og B-Klasse er den fjerde mest solgte Mercedes-modellen i Norge etter A-, C-, og E-Klasse. Et oppfrisket utseende og ny teknikk kan kanskje stimulere interessen.
Fra ytterst til innerst
De kosmetiske endringene ses enklest forfra – ny støtfanger, ny grill og kjørelys integrert i hovedlyktene skal gi bilen et mer dynamisk uttrykk. Bakfangeren er også ny og pyntet med en kromstripe. Som ekstrautstyr kan nye B-Klasse nå leveres med LED hovedlys.
Interiøret er redesignet for å gi bilen et mer eksklusivt preg. Den store skjermen på toppen av dashbordet er blitt større (8 tommer), og instrumentene er mer lettlest. Man kan endre fargetemperaturen for å skape forskjellig stemning i kupeen.
Tre nye design- og utstyrslinjer tilbys til B-Klasse, Style, Urban og AMG Line. I tillegg kan de som ønsker et mer individuelt utseende velge mellom forskjellige pakker – Night, Exclusive og AMG Exclusive.
Enda sikrere
Da B-Klasse ble lansert i 2011 hadde den mye nytt sikkerhetsutstyr som standard eller tilleggsutstyr. Utstyret er nå enda mer omfattende, for eksempel bremser bilen selv dersom du ikke reagerer i tide for å redusere skadene ved et eventuelt sammenstøt.
Attention Assist, som sjekker at du holder deg våken og oppmerksom, har fått økt kapasitet og virker nå i hastigheter fra 60 til 200 km/t.
B-Klasse leveres med fire bensinmotorer og fire dieselvarianter. I tillegg leveres to «grønne» varianter, B 200 Natural Gas Drive og B Electric Drive.
De som ønsker firehjulsdrift har fire valgmuligheter. Innstegsmodellen blir nå B 200 CDI 4Matic med et CO2-utslipp på rundt 130 g/km, en kraftig reduksjon fra det tidligere alternativet, B 220 4Matic som slapp ut over 150 g/km.
Andre modeller som leveres med 4Matic er B 220 CDI, samt B 220 og B 250 for de som vil ha bensinmotor.
Her er de viktigste fakta for nye B-Klasse som er på plass i Norge i desember.
Model | B 180 | B 180 BE Edition | B 200 | B 220 4MATIC | B 250 |
Sylindre | 4 i rekke | 4 i rekke | 4 i rekke | 4 i rekke | 4 i rekke |
Slagvolum (ccm) | 1595 | 1595 | 1595 | 1991 | 1991 |
Effekt (kW/hk) | 90/122 v/ 5000 | 90/122 v/ 5000 | 115/156 v/ 5300 | 135/184 v/ 5500 | 155/211 v/ 5500 |
Dreiemoment (Nm) | 200 v/ 1250-4000 | 200 v/ 1250-4000 | 250 v/ 1250-4000 | 300 v/ 1200-4000 | 350 v/ |
Snittforbruk (l/100 km) | 5.6 | 5.2 | 5.6 | 6.5 | 6.1 |
CO2 (g/km) | 129 | 122 | 130 | 151 | 141 |
Energiklasse | B | B | B | C | C |
Aks. 0-100 km/t (s) | 9.3 | 9.3 | 8.6 | 7.5 | 6.8 |
Toppfart (km/t) | 200 | 190 | 220 | 225 | 240 |
Model | B 160 CDI | B 180 CDI | B 180 CDI BE Edition | B 200 CDI | B 220 CDI |
Sylindre | 4 i rekke | 4 i rekke | 4 i rekke | 4 i rekke | 4 i rekke |
Slagvolum (ccm) | 1461 | 1461 | 1461 | 2143 | 2143 |
Effekt (kW/hk) | 66/90 v/ 2750-4000 | 80/109 v/ 4000 | 80/109 v/ 4000 | 100/136 v/ 3200-4000 | 130/177 v/ 3600-3800 |
Dreiemoment (Nm) | 240 v/ 1700-2500 | 260 v/ 1750-2500 | 260 v/ 1750-2500 | 300 v/ | 350 v/ 1400-3400 |
Snittforbruk (l/100 km) | 4.1 | 4.1 | 3.6 | 4.3 | 4.1 |
CO2 (g/km) | 108 | 108 | 94 | 111 | 107 |
Energiklasse | A | A | A+ | A | A+ |
Aks. 0-100 km/t (s) | 14.0 | 11.6 | 11.6 | 9.9 | 8.3 |
Toppfart (km/t) | 180 | 190 | 190 | 210 | 224 |
Modell | Egen- | Effekt | Co2 | Nox | Utsalgspris |
Diesel | |||||
B160CDI | 1345 | 90 | 108 | 63 | 293 000 |
B160CDI 7G-DCT | 1375 | 90 | 104 | 60 | 312 931 |
B180CDI | 1345 | 109 | 108 | 63 | 320 500 |
B180CDI 7G-DCT | 1375 | 109 | 104 | 60 | 340 431 |
B200CDI | 1410 | 136 | 111 | 50 | 353 500 |
B200CDI 7G-DCT | 1430 | 136 | 104 | 65 | 372 759 |
B200CDI 4MATIC | 1500 | 136 | 130 | 61 | 393 000 |
B220CDI | 1430 | 170 | 107 | 65 | 415 000 |
B220CDI 4MATIC | 1500 | 170 | 130 | 61 | 445 000 |
Bensin | |||||
B180 | 1320 | 122 | 129 | 12 | 319 500 |
B180 7G-DCT | 1350 | 122 | 125 | 12 | 339 595 |
B200 | 1320 | 156 | 130 | 12 | 355 500 |
B200 7G-DCT | 1350 | 156 | 125 | 12 | 374 810 |
B220 4MATIC | 1430 | 184 | 151 | 31 | 409 000 |
B250 | 1390 | 211 | 141 | 29 | 468 500 |
B250 4MATIC | 1430 | 211 | 154 | 31 | 498 000 |
B200 NGT | 1430 | 156 | 117 | 21 | 386 500 |
B200 NGT 7G-DCT | 1460 | 156 | 115 | 31 | 411 144 |