Bao 5

Fangchengbao

Ny uke – nytt kinesisk bilmerke

For et år siden skulle BYD utfordre G-Wagen segmentet med et nytt merke som het Yangwang. Nå skal BYD utfordre G-Wagen segmentet med et nytt merke som heter Fangchengbao. Vi skjønner det ikke vi heller.

Jeg er full av beundring for de folkene som greier å følge med på kinesisk bilindustri. De må ha enorm mental kapasitet, de må kunne multitaske og tenke innover i flere nivåer for å klare å holde oversikten og se sammenhengen.

Jeg klarer det ikke, og noen ganger detter det ned en ny historie som bekrefter at jeg har ikke muligheter til å følge med.

Rundt nyttårstider ble det en del snakk om BYDs nye overklassemerke Yangwang som skulle komme både med en skikkelig sportsbil, U9 og en virkelig voksen offroader, U8 Leopard.

Godt ingen holdt pusten, for først nå dukker prosjektene opp igjen, men nå under det greie navnet Fangchengbao der – hvis jeg har tolket ting riktig – Bao betyr Leopard.

Toppsjiktet

Hvordan Yang Wang har morfet inn i Fang Cheng Bao – hvis det er det som har skjedd – har jeg ikke peiling på, men det som er poenget, ikke minst for Stuttgart, er at nå tar kjempen BYD åpenbart peiling på den øverste delen av luksus/high performance/off road-segmentet.

De har presentert sin mellomstore modell – som egentlig er mer enn stor nok – Leopard 5, samtidig som de har teaset Bao Super 8 som konseptbil. Det er mye som tyder på at den blir flaggskipet på bilutstillingen i Chengdu som åpner den 25. august.

I tillegg viste de Bao 3 – trendy ungdomsmodell mer i Discovery-retningen – men også veldig konsept.

Det vi snakker om er altså overklasse terrengdyktige biler med alt det luksus- og komforutstyret man kan tenke seg. Bygget på ekstremt avanserte chassiser, batterielektriske eller hybrider, og dersom du syns at 1000 hester er det minste man trenger, er det bare å stille seg i kø.

Avansert elektronisk kontroll både av drivlinjen (svingradius 3,4 meter på mer enn fem meter bil er ganske oppsiktsvekkende – mulig med god kontroll av en motor i hvert hjul) og av karosserikontroll og demping hører med, sammen – selvfølgelig – med majestetiske formater. Hvis garasjen din ikke rommer godt over fem meter, kan du bare glemme det hele.

Stor og sikker

Stabilitet og god beskyttelse dersom ting skulle trille rundt var noen egenskaper Wang Chuanfu, BYD-sjefen fremhevet da han gjorde presentasjonen. Samtidig som han presiserte hvor viktig det var å holde vekten nede – alt er relativt, selvfølgelig. Men BYD har tross alt sin egen batteriteknologi som også bidrar sterkt i denne retningen.

De sier denne skal selges direkte til kunden og være på markedet i år allerede. Det skal opprettes Leopard-sentra i 60 kinesiske byer i løpet av neste år.

Luksus-Pajero, Toyotas Land Cruiser og Prado, Range Rover, Jeep Wrangler og Mercedes G-Wagen må snart finne seg i å måtte splitte et profitabelt felt med en kinesisk inntrenger.

Ikke bare én, forresten. Det er ikke lenge siden vi fortalte om Jetours nye innsats. Dongfeng har nettopp lansert sitt nye luksus 4x4-merke, Mengshi, og vi har for lengst sett Tank fra Great Wall.

Det kan bli tett i løypa opp til rypefjellet – eller hva i all verden det er de jakter hvor i Kina.

Fangchengbao
Fengchengbao Super 8 Concept
Fangchengbao
Fangchengbao
Fangchengbao
Bao 5
Powered by Labrador CMS