Mazda MX-5 RF
Foto: Terje Ringen
Mazda MX-5 RF
Foto: Terje Ringen
Mazda MX-5 RF
Foto: Terje Ringen
Mazda MX-5 RF
Foto: Terje Ringen
Mazda MX-5 RF
Foto: Terje Ringen
Mazda MX-5 RF
Foto: Terje Ringen
Mazda MX-5 RF
Foto: Terje Ringen
Mazda MX-5 RF
Foto: Terje Ringen
Mazda MX-5 RF
Foto: Terje Ringen
Mazda MX-5 RF
Foto: Terje Ringen
Mazda MX-5 RF
Foto: Terje Ringen
Mazda MX-5 RF
Foto: Terje Ringen
Mazda MX-5 RF
Foto: Terje Ringen
Mazda MX-5 RF
Foto: Terje Ringen
Mazda MX-5 RF
Foto: Terje Ringen
Mazda MX-5 RF
Foto: Terje Ringen
Mazda MX-5 RF
Foto: Terje Ringen
Mazda MX-5 RF
Foto: Terje Ringen
Mazda MX-5 RF
Foto: Terje Ringen
Mazda MX-5 RF
Foto: Terje Ringen
Mazda MX-5 RF
Foto: Terje Ringen
Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF

Prøvekjørt: Mazda MX-5 RF

Et år etter at den nye gledessprederen kom på markedet, er en ny variant på plass i Europa. MX-5 RF trigget meg såpass designmessig at jeg dro til Barcelona for en prøvetur.

Publisert Sist oppdatert

Mazda har dominert registreringsstatistikken for cabrioleter i årevis. Og det er ikke rart – du finner ikke gladere folk enn de som sitter bak rattet i en MX-5 en varm sommerdag.

Riktignok ble det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken registrert bare 13 nye MX-5 i 2015, men det skyldes selvsagt at alle ventet på den nye modellen som var på vei.

Og som forventet utløste nykommeren, omtalt som ND av menigheten, et skred av nye bestillinger og førte MX-5 rett til topps på statistikken igjen.

169 nye MX-5 i 2016 utgjorde nesten halve det norske cabriolet-salget på til sammen 396 biler. Så stor påvirkning har denne modellen på statistikken at cabsalget mer enn doblet seg fra 2015 til 2016.

Les vår prøvekjøring av Mazda MX-5

Nå kommer bilen med automatisk hardtop, hvor designerne i tillegg til å tenke praktisk, har fått lov å leke seg med nye linjer og former. Resultatet er etter mitt syn ekstremt vellykket.

Hva slags bil er dette?
MX-5 har en helt unik posisjon i Norge (og mange andre land). Den følger den klassiske roadster-oppskriften med lav vekt, langt panser og to seter plassert nesten over bakhjulene.

Dessuten er bilen priset slik at svært mange har råd til å kjøpe den om lysten er sterk nok.

Med norske avgifter må du bla opp rundt hundre tusen mer for en ribbet BMW Z4 med minste motor, eller rimeligste SLC fra Mercedes – bilene vi anser som nærmeste konkurrenter.

Det fins rimeligere cabrioleter, men ingen av dem er i nærheten av MX-5 når det gjelder sportslighet og kjøreglede.

Motor / drivverk?
Mazda MX-5 leveres med to alternative motorer, en 1,5-liter med 131 hester og en 2,0-liter med 160 hk. Begge driver bakhjulene gjennom en tettsteget, sekstrinns girkasse.

Da vi første gang kjørte 1,5-literen lot vi oss imponere over bunndraget i den lille motoren med et dreiemoment på 150 Newtonmeter. At bilen veier under 1000 kg er selvsagt også en fordel.

På papiret er 2,0-literen med 160 hester og 200 Newtonmeter et vesentlig kraftigere alternativ, men personlig syns jeg ikke den er verdt differansen på nesten 50.000 kroner. Med mindre du skal bruke MX-5en din som clubracer – da trenger du all den effekten du kan få.

MX-5 RF med 2,0-liters motor kan som eneste MX-5 i Europa leveres i kombinasjon med sekstrinns automatgirkasse. Kassen har gunstige utslippstall, men gjør at du taper et sekund i øvelsen 0-100 km/t. Dessuten er jo halve moroa å gire manuelt på en bil som dette.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Det spesielle med MX-5 RF er takløsningen. Mens forgjengeren så ut som en vanlig roadster når taket ble kjørt ned, har Mazda bevisst lagd en annen vri på denne utgaven.

RF står for «Retractable Fastback», og med taket på ser den ut som en sportslig fastback coupé med en profil som kan minne om klassiske sportsbiler. Dermed har du, med litt godvilje, to biler i en.

Etter at taket er kjørt ned, noe som skjer på rekordraske 13 sekunder, blir fortsatt forhøyningen bak setene stående, dog med åpen bakrute for maksimal luftgjennomstrømning. Dette minner om den populære konstruksjonen som hos Porsche heter Targa.

I vintersol på spanske landeveier satt vi lunt i en toppløs kupe med siderutene lukket. Vi savnet ikke noe sammenlignet med en standard MX-5 under slike temperaturforhold.

Da sola gikk ned og temperaturen sank kjørte vi taket på. Støydempingen er meget bra, og selv i høye hastigheter på motorvei kan man føre en normal samtale eller hygge seg med musikk fra lydanlegget som har høyttalere strategisk plassert i hodestøttene for best mulig gjengivelse.

Hvordan er den å kjøre?
Etter den begrensede kjøringen vi fikk ved lanseringen er det vanskelig å uttale seg skråsikkert, men mitt inntrykk er at en MX-5 RF kjører akkurat like bra som den 45 kg lettere roadsteren med manuell kalesje.

I tillegg får du et tak som isolerer effektivt mot kulde, regn og støy.

Hvem passer den for?
De som synes den norske cabriolet-sesongen er i korteste laget og vil dra på langtur vår og høst, selv om det er meldt dårlig vær på hjemturen, bør vurdere MX-5. Importøren tror det vil gjelde flesteparten av dem som kjøper en MX-5 i 2017.

Selv om MX-5 RF må anses som en kosebil eller et leketøy, vil mange velge den som helårsbil. Da er det smart å gå for løsningen med automatisk hardtopp.

Bagasjerommet egner seg for weekend-bagasje for to personer, to kofferter i kabinstørrelse pluss litt småting, så om du skal være lenge borte må du belage deg på å vaske klær under veis.

Konkurrenter?
Hvis du søker etter cabrioleter som koster under 400.000 kroner i BilNorges nybilbase, får du opp en liste som inkluderer cabrio-utgaver av Audi A3, DS3, Fiat 500, Mini, Opel Adam samt Beetle. Ingen av disse er i nærheten av MX-5 når det gjelder kjøreglede.

Som tidligere nevnt må vi opp i en høyere prisklasse for å finne de mest nærliggende konkurrentene i kjøreegenskaper, BMW Z4 og Mercedes SLC. Begge disse har som MX-5 RF automatisk hardtop.

Dette liker vi:
Mazda MX-5 står høyt på ønskelisten om jeg en dag skulle kjøpe meg en bil nummer to. Med norske fartsgrenser dekker minste motor behovet for fart og akselerasjon, og med det avtakbare taket oppnår man god støydemping i en lun kupe.

Man blir rett og slett glad bak rattet i en MX-5, og taket legger ingen demper på gleden.

Dette liker vi ikke:
Det er vanskelig å finne noe å sette fingeren på i en så ukomplisert og morsom bil som dette, men vær oppmerksom på at oversikten skrått bakover er begrenset om du skal rygge inn i en trang garasje. Dette bør du også tenke på når du sjekker blindsonen.

Mazda MX-5 RF er på plass i Norge i mars, og PR-sjef Petter Grüner Brinch i Mazda Motor Norge regner med å opprettholde salget av MX-5 på samme nivå som i 2016.

– Siden forrige generasjon MX-5 kom med automatisk hardtop for ti år siden, har de fleste av våre kunder denne løsningen. Det tror vi også vil gjelde når vi nå lanserer MX-5 RF, sier Brinch.

FAKTA Mazda MX-5 RF

Motor:

4-syl. bensinmotor, 1998 ccm

Effekt:

118 kW (160 hk) v/6000 o/min.

Dreiemoment:

200 Nm v/4600 o/min.

Mål LxBxH:

392 x 174 x 123 cm

Akselavstand:

231 cm

Bakkeklaring:

141 mm

Egenvekt m/fører:

1120 kg

Tillatt totalvekt:

1295 kg

Bagasjerom:

127 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

7,4 sek.

Toppfart:

215 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,69 l/mil

CO2:

161 g/km

Pris fra:

kr 360.900 (1,5-liter)

Pris som prøvekjørt:

kr 417.900

Powered by Labrador CMS