Kinesiske bilprodusenter øker kraftig, mens Renault-gruppen tar ledelsen i mai.

Volkswagen ikke størst i mai

Bilsalget i Europa er forsiktig opp i mai. Kinesiske bilprodusenter øker salget, mens Renault-gruppen hadde størst markedsandel.

Publisert Sist oppdatert

Personbilmarkedet i hele Europa økte med 1,3 % til 1,116 millioner biler i mai, ifølge tall fra  registreringsstatistikken til DataForce.

Hittil i år ligger salget på rett under 5,6 millioner biler – 168 enheter under 2024-volumet så langt.

Tesla falt med 28 % i mai, mens kinesiske fabrikker leverte 60.215 biler, tilsvarende en markedsandel på 5,4 % og en fremgang på 85 %.

I fjor hadde de kinesiske 3 % i mai, og så sent som april i år lå de på 4,6 %.

BYD hadde den største volumøkningen, med 10.000 biler til 13.580, mens Chery hadde den største prosentvise: opp 900 % til nesten 8.000 biler.

Renault Clio var Europas nummer én i mai – for andre måned på rad –med søstermodellen Dacia Sandero på andreplass. 

Det gjorde Renault-gruppen til Europas største, med 33,5 % markedsandel.

Volkswagen-gruppen, på andreplass, hadde 30 %.

De batterielektriske bilene øker med 27,3 % så lang i år, og totalvolumet er nå på 953.000 biler i år.

Tesla Model Y er på topp, på tross av nedgang på 42,6 %.

Plug-in hybridene økte med 17,9 %, til 475.000 biler med Tiguan på topp.

DataForce deler opp markedet i 21 segmenter:

Det største er Kompakte SUVer med et volum på rett over en million biler, med Tiguan, Qashqai og Sportage på topp.

Segmentet som økte mest var Store Premium, nesten 100.000 biler med 5-serie, E-Klassen og A6/S6 i teten.

Powered by Labrador CMS