-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Bedre samvittighet med gass
Dette er noe av det rarere så langt i år. Gassfyrt Rolls-motor i noe som ser ut som en Enzo Cabriolet med undertoner av luksus-yacht.
Hele historien er også ganske rar – det er ikke bare bilen.
Fulvio Maria Ballabio (som beskriver seg selv som en flamboyant ingeniør og verdens eneste (!) mann som kombinerer rollen som racerfører og konstruktør – dessuten åpner han hjemmesiden med «You have Class»!) startet et eller annet i 1983.
Han kalte det Monte Carlo Automobile. Det er langt mellom høydepunktene i denne 30 år lange historien, men ett er åpenbart Centenaire. En håndbygget superbil med noe V12 fra ukjent kilde som ble bygget for å feire Monaco Automobilklubbs (egentlig sykkelklubb) 100 års jubileum i 1990.
Før det hadde han visst forsøkt seg med noen sportsbilgreier, der han hadde fått med seg blant andre Alfa Romeo-legenden Carlo Chiti, som aldri fortalte noe om dette i ettertid.
Så var det fantastiske ALA 50 da, som ble bygget, og avduket i fyrstelig nærvær, for å feire «firmaets suksessrike første 25 år». Jeg kjenner ingen som har hørt om dette vidunderet verken før eller siden.
4,5-liters V-åtter, 650 hester, karbonfiber, 350 km/t og skuffende 3,7 til 100 – der kunne han vel skrytt på seg litt, er omtrent som ventet. Men det neste høres fantastisk ut: " Gear box: six gears on steering wheel". Rart ikke mer har vært gjort ut av denne verdensnyheten her.
Bilen så ikke særlig bra ut den heller.
Men den ble bygget i Fontvieller (et av de fire distriktene i Monaco), og «har derfor gjort Monaco til et av verdens bilproduserende land».
Og nå feirer han altså 30-årsjubileum ved å vise en ny bil. Rascasse er den døpt, oppkalt etter en ganske vanskelig sving på Monacos Grand Prix løype. For å drive fenomenet har de kjøpt en 5,4-liters V12-motor fra BMW, samme type som ble brukt i Silver Seraph for 15 år siden.
Men siden Fyrsten fronter miljø har Ballabio og hans folk gått til italienske BRC og fått bygget om motoren slik at den kan gå på LPG. Miljøalibiet er dermed i havn.
Hadde jeg vært Enzo-designer ville jeg blitt sur, dette er alt for likt originalen, men interiøret derimot, er det ikke. Der snakker vi om masse ved, slik at det hele heller i retning av båtutstillingen i Monte Carlo.
Heldigvis har han ikke lagt opp til mer enn 15 eksemplarer av denne modellen, men han truer med en oppfølger som både skal være hybrid og firehjulsdrevet.
Ikke glem at det også finnes en annen bilprodusent i Monaco – Venturi. De har spennende planer, de har allerede gjort ganske meget, og de folkene går det faktisk an å tro på.
Dessuten insisterer de ikke på at Jeg har klasse.