-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Bentley hakker løs på historien igjen
Bentley påstår at det er en «huge success» å gjenskape gamle, mytiske modeller. Selv om de aldri var særlig vellykkede den gangen. Nå går de løs på en ny serie som i hvert fall kan vise til noen pokaler.
Etter at de avslutter den første Continuation-serien sin, er Bentley i gang med en ny.
Blower Bentley så tøff ut, med den kjempestore Roots-kompressoren stikkende ut der foran, men den var jo en bastard. En hybrid som aldri samlet de laurbærene tilhengerne hadde regnet med.
Speed Six kan i hvert fall skryte av to total-seire på Le Mans, 1929 og 1930.
Også nå er det snakk om å bruke «reverse engineering» og masse data og 3D printing, dessuten er jo fremdeles en rekke av de originale konstruksjonstegningene tilgjengelige. Så fagfolkene hos Mulliner og den tette skogen av Bentley-spesialiserte underleverandører kommer sikkert ikke til å ha store problemer her heller.
Selv om fabrikken åpenbart har problemer med noen av fansen. Blant dem som skrev under på protestbrev ved forrige runde, finner du en rekke av verdens mest innflytelsesrike samlere.
Du føler deg kanskje litt snytt når du endelig har huket en av verdens mer verdifulle biler og så finner du ut at fabrikken skal bygge nøyaktige kopier av bilen din. Til og med i samme chassisnummerserie.
Bilene som er utgangspunkt for den nye serien, er ikke den vanlige Speed Six.
Den ble lansert som en GT-utgave av 6 ½ literen med to SU, litt høyere komp og en annen kamaksel.
Dermed ble det 180 i stedet for 147 hester.
Men fabrikkens konkurransebiler tok den enda et steg videre. Kortere akselavstand og en motor på 200 hk.
Dette blir spesifikasjonene på de 12 bilene som skal bygges opp nå, og der har man brukt ‘Old Number 3’ – en av 1929-bilene, og en bil som fremdeles kjøres meget aktivt – og en annen bil som eies av Bentleys egen samling, som underlag for de nye bilene.
Den første bilen skal leveres kunden allerede uttpå høsten. 1,5 millioner pund er prisen, før ekstrautstyr.
Og hva blir det neste, spurte Auto Express Adrian Hallmark, Bentley-sjefen.
– Det er to førkrigsbiler jeg virkelig kunne tenke meg, svarte han.
– Den ene er EXP 1 – den første prototypen på 3-literen. Men da han bygde den hadde W.O. Bentley så lite penger at han demonterte den og brukte deler derfra for å bygge opp EXP 2. Den er i samlingen vår, men EXP 1 er forsvunnet for alltid. Vi har imidlertid så mange tegninger og bilder av den at det vil kunne la seg gjøre å gjenskape den.
– Den andre bilen vi jeg ikke fortelle deg. Først må vi bli enige med eieren og det vil bli klart i løpet av året. Da skal du få vite det.