-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

McLaren så langt øyet kan se
Nå skal en samling på 19 unike McLaren-biler bytte eier. Tinder-type-sjefen er den samme som flyttet Bernie Ecclestones Mega-samling for bare noen måneder siden.
Tom Hartley jr. begynner forhåpentlig å venne seg til store jobber.
Han er ikke ukjent med en eller to eller tre superbiler i slengen, men så fikk han hele F1-samlingen til Bernie Ecclestone i fanget. Der klarte han jommen å bli kvitt alle 69 bilene i en kule.
Det høres kanskje enklere ut med «bare» 19 biler, som attpåtil kan kjøres på gata – i hvert fall de fleste av dem.
Men når dette kun er McLaren-modeller, fra den første Gordon Murray-designede F1 (1992) til våre dagers modeller snakker vi kanskje om å finne en kunde med svært spesielle interesser.
Særlig fordi alle bilene er i selgerens spesialkomponerte farge, alle bilene er den sist produserte av akkurat den modellen (for at samlingen alltid skulle ha de mest oppdaterte modellene) og alle bilene, bortsett fra F1-modellen og den siste P1 GTR som ble produsert, har null kilometer på telleren.
Man kan i hvert fall si at bakgrunnen for samlingen definitivt kan kalles spesiell interesse.

Sentral i F1
Mansour Ojjeh var aktiv i Formel 1 i fire ti-år. Først som sponsor av Williams fra 1979. TAG var hans alibi, et varemerke som ikke ble særlig kjent før de kjøpte klokkemaker Heuer i 1985.
Da hadde han allerede gått inn med en eierpost i McLaren. Det var Ojjeh som gikk til Porsche og finansierte den Porsche-TAG turbomotoren som serverte McLaren to merke-VM og tre fører-mesterskap.
Med Ojjeh på eiersiden har de oransje samlet totalt sju merke-VM og ti fører-verdensmesterskap.

Han har imidlertid vist interesse for andre merker også. Da han studerte i California hadde han både en Countach og en Corniche, og han begynte på en samling av ganske potente Ferrarier.
Men den ble skjøvet til side da medeier i McLaren, Ron Dennis, design-geni Gordon Murray og Ojjeh brukte det italienske Grand Prix i 1988 på å bli enige om å ta den helt ut og bygge den mest fantastiske landeveisbilen verden noen gang har opplevd.
Der er vi på den første F1 – fremdeles er det kjennere som sier at makan finnes ikke og vil aldri bli funnet – eller hva det heter.
Innom Mercedes
Det ble et par feiltrinn sammen med Mercedes-Benz (som leverte deres Formel 1-motorer) før McLaren Automotive for alvor kom i gang.
På den tiden solgte Mansour Ojjeh Ferrari-samlingen sin og kom med en blanko bestilling på hver gatebil som kom.
Alle fargegitt i samlerens yndlingsfarge, en oransje kulør som han kalte Yquem. Hvorfor aner jeg ikke – man kan sikkert si mye stygt om den søte Sauternen fra Chateau d’Yquem (nå eid av LVMH Moët Hennessy – Louis Vuitton), men de har da vel ikke begynt å produsere oransjevin ennå?
McLaren døpte for sikkerhets skyld fargen om til ‘Mansour Orange’ – en farge ingen andre kunder hadde muligheter til å velge.
Manour Ojjeh døde, 68 år gammel, i 2021 og nå har altså familien bestemt seg for å selge. Kathy Ojjeh, enken, forteller at samlingen var en forlengelse av det engasjementet han hadde for McLaren.
- Det var mye mer enn forretning, det var ren passion, akkurat som denne unike samlingen også er. Så da er tiden inne til at den skal få en ny vaktmester som kan ta vare på den på samme måte som Mansour gjorde.

Det blir da Tom Hartley Jr. sin oppgave.
Han har koblet biler med nye eiere før han, med såpass stor suksess at i det forrige forretningsåret (som endte 31. mars 2023, før Bernie Ecclestone handelen) solgte han 77 superbiler for til sammen £ 181 millioner, og han satt tilbake med litt over 20 millioner.
Vi kan nok regne med at McLaren-salget vil merkes på hans neste års-resultat. Vi kan vel også regne med at dersom McLaren fortsetter å herje på F1 banene som de har gjort til nå, vil ikke det akkurat ødelegge for verdien på Ojjeh-samlingen.