-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Kongebiler til Lillestrøm
Det norske kongehuset representerer nærmere 100 år med bilhistorie. Snart vil du kunne se nærmere på et knippe av de eldste bilene som har tilhørt kongehuset - bilene vil nemlig vises under utstillingen bil07 i Lillestrøm 7.-11. november.
Kronprinsesse Märthas 1930 Volvo 652
På slutten av 1920-tallet anskaffet kronprins Olav en Lincoln, og i august 1930 fikk kronprinsesse Märtha en Volvo 652 fra en krets damer i Göteborg. Volvo hadde nettopp etablert seg i Norge, og dette var en av de første bilene som ble levert hit til landet.
Registreringsnummeret var C-1 da den ble overlevert kronprinsparet, som beholdt den til 1939. I dag eies den av Bilia Personbil AS i Oslo.
Dronning Mauds 1936 Humber Pullman Limousine
Dronning Maud opprettholdt hele tiden kontakten med England, og om vintrene oppholdt hun seg mye på Sandringham Castle. I 1936 kjøpte hennes bror, som hadde blitt kong Georg V av England, inn i alt åtte Humbere til det engelske kongehuset, hvorav dronning Maud fikk én.
Etter dronningens død i 1938, ble hennes eiendeler, inklusive bilen flyttet til slottet i Oslo. H.M. Kong Haakon registrerte den på nummer A-4 den 3. mars 1939. Her skulle den bare være i bruk et års tid før 2. verdenskrig rammet Norge, og den norske kongefamilien måtte rømme til England i april 1940.
Etter fem år i England vendte Kong Haakon tilbake i juni 1945, og bilen ble igjen registrert på ham, denne gang på A-3. Et nummer den beholdt frem til 1954. I dag eies den i restaurert stand av Tom Nordlie.
Prins Haralds 1955 Peugeot 203
Den nyeste av bilene vi viser fra kongehuset er en Peugeot 203, en gave til daværende prins Harald på hans 18-års dag i 1955. Det var igjen KNA som var giver, og prinsen brukte bilen flittig i flere år. Den fremstår i dag i perfekt restaurert stand, og det er en glede å kunne presentere vår nåværende konges første bil på bil07.