Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF

Jaguars neste nytelse

Nå er Jaguars nye XF klar i produksjonsutgave. Dermed synger S-Type på siste vers og alle nye Jaguarer har heretter en X i betegnelsen.

Publisert Sist oppdatert

SE ALLE BILDENE HER!

Fronten er inspirert av den sportslige XK, men ellers er det nok mye Mondeo i bilen som skal være britenes våpen i kampen mot tysk prestisje.

Så langt har den kampen vært rått parti i favør Tyskland, men kanskje en ny XF kan få liv i et merke som har slitt hardt de senere årene. Så hardt at mange spår dem en fremtid utenfor Ford-familien.

Her kan du se konseptbilen som ble vist i Genève.

Prestisje

Det er ikke vanskelig å falle for utseende til en moderne Jaguar. En markant grill, brede skuldre og en takbue som ender i en kupéaktig hekk. Plass til fem, i følge Jaguar, og et bagasjerom som tar 540 liter. I tillegg kan du hente et tilsvarende volum ved å legge ned baksetene. Golf-køllene burde med andre ord ikke by på problemer.

Les mer om Jaguars historie.

Interiøret er luksuriøst og bærer preg av solid håndverk. Sentralt på dashbordet er en stor LCD-skjerm mens de mest brukte betjeningsorganer styres via Jaguars nye Drive Selector mellom setene – tilsvarende systemene de tyske konkurrentene har benyttet i noen år.

By-wire

En 6-trinns automatkasse benytter shift-by-wire for gearskift som styres med hendler på rattet. Dynamic og Winter er innstillinger som endrer bilens egenskaper, enten du ønsker mer dynamikk eller en tryggere ferd på glatt vei, ved å påvirke gassrespons, stabilitetskontroll og gearskift.

En XF er utstyrt med elektroniske hjelpemidler som du finner nærmere forklart i våre forkortelser.

Vi nevner i fleng ABS, EBA, EBD, DSC og CBC. Dessuten skal vi sørge for å oppdatere vår ordliste med EDTC (Engine Drag Torque Control) og UCL (Understear Control Logic) når vi har funnet ut hvordan disse hjelpemidlene fungerer.

Fire motorer

XF-kunder kan velge mellom fire kraftige motorer – tre for bensin og en for diesel – når bilen i løpet av første halvår 2008 kommer på markedet. Her er de viktigste data:

SE ALLE BILDENE HER!

Tekst

XF 2,7D

XF 3,0 V6

XF 4,2 V8

XF 4,2 V8 S/C

Slagvolum

2.720 ccm

2.967 ccm

4.196 ccm

4.196 ccm

Effekt hk v/omdr.

207 / 4000

238 / 6800

298 / 6000

416 / 6250

Dreiemoment v/omdr.

435 / 1900

293 / 4100

411 / 4100

560 / 5300

Aks. 0-100 km/t

8,2 sek.

8,3 sek.

6,5 sek.

5,4 sek.

Toppfart

229 km/t

237 km/t

250 km/t

250 km/t

Snittforbruk (l/mil)

0,75

1,05

1,11

1,26

CO2-utslipp

199 g/km

249 g/km

264 g/km

299 g/km

Lengde

496 cm

496 cm

496 cm

496 cm

Bredde

188 cm

188 cm

188 cm

188 cm

Høyde

146 cm

146 cm

146 cm

146 cm

Akselavstand

291 cm

291 cm

291 cm

291 cm

Bagasjerom

540 l

540 l

540 l

540 l

Tankvolum

69,5 l

69,5 l

69,5 l

69,5 l

Egenevekt m/fører

1771 kg

1679 kg

1749 kg

1842 kg

Tillatt totalvekt

2310 kg

2215 kg

2270 kg

2330 kg

Powered by Labrador CMS