-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Sbarro i fri utfoldelse
Underlig at Sbarro ennå ikke har hatt noen norske elever. Dette må være verdens mest fullkomne videregående skole for alle som er interessert i bil.
Gammel kjenning
Det har aldri hendt, på mer enn 20 år, at jeg har vært på Genève-utstillingen uten å skrive om Franco Sbarro. Italieneren som kom til Sveits og jobbet for fascinerende bilsportsrikinger før han begynte for seg selv.
For seg selv betyr at han bygget 4x4 jaktbiler av enorme dimensjoner og fantastiske utseender for arabiske falkejegere, eller Ferrari-motoriserte barchettaer for tyske grønnsakgrossister.
Det tok ikke lang tid før han fant ut det var flere som ville lære dette, så han satte i gang en skole der elevene lærer alt. Jeg kjenner en som i dag har en meget eksklusiv garasje i nærheten av Mougins i Sør-Frankrike (flere Michelin-rosetter pr. kvadratkilometer enn noe annet sted i hele verden).
I løpet av de to årene han gikk i skole hos Sbarro, lærte han å designe biler, han lærte å bygge de bilene han tegnet, han lærte å hente et interiør fra en annen bil og tilpasse den sin nye, han lære å håndsy skinnseter og han var med på å bygge opp fire Golf-motorer til en V16 motor.
Self-made
Nok en gang stiller Sbarro på Geneve-utstillingen med kone og barn og en flokk elever. De bygde standen, de preparerte bilene og de skal være vertskap så lenge utstillingen varer.
Og de hadde jommen en del å vise denne gangen også:
En nydelig åpen 2-seter med en BMW M6 motor, V8 på 350 kg som dro dette skallet, matt grått, på forsiktige 1150 kg.
Et par små to-setere som så ut som nesten-Formel 3-biler der du kunne plassere omtrent hva du ville av Peugeot-Citroën motorer.
En Buggy aktig 8-seter, ment for å transportere skiturister med en viss stil fra hotellet og frem til heisen. Det hele bygget på en Citroën Jumpy.
En annen Citroën han har brukt er den kommende C-Crosser. Men her har den enda et sett bakhjul, ser ut som en skikkelig boggi, og er ment for litt tyngre innsats i naturen.
Og så har han sin X-modell. En bil med et el-drevet hjul foran, et el-drevet bak, og to hjul på siden som er med på å gjøre det hele til noe som virkelig snur på den berømmelige femøringen.
Fascinerende hele veien. Men nå er det på tide med en norsking eller to på skolen hans. Franco Sbarro blir ikke yngre han heller - det bare virker sånn.