-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Bilbransjen går nye veier
Vi har tatt en prat med administrerende direktør Ådne Kverneland, sjef for landets største Ford-forhandler, og peilet hans tanker om hva som kommer til å skje med bilbransjen i fremtiden. Ifølge Kverneland vil det i løpet av de nærmeste årene skje større forandringer i bil-bransjen enn hva vi har sett i de siste 30 årene.

Et stort antall mennesker er avhengig av bilen for å tjene penger til livets opphold. En bilforhandlerkjede som Brødrene Kverneland sysselsetter over 200 mennesker, selger rundt 4000 biler i året og vil i år ha en omsetning på ca 700 millioner kroner.
Ifølge Ådne Kverneland vil de endringene vi har opplevd i dagligvarebransjen, med over-føring av makt til kunde og detaljist, også revolusjonere bilbransjen.
Økende kostnadspress
Vi spør Ford-forhandleren: – Hva er det som ligger bak de forandringene som kommer til å skje?
– Bilkjøperne vil stille høyere krav som følge av overproduksjon av biler, endringer av lovverk som følge av EØS-avtalen, nye distribusjonsformer og ny teknologi som blant annet Inter-nett. Dette medfører at bransjen blir nødt til å forandre seg. Bilavgiftene utgjør rundt halv-parten av det beløpet kunden betaler for en ny bil. EU/EØS vil føre til en utjevning av bil-priser landene imellom, samtidig som man i prinsippet vil kunne kjøpe bilen hvor som helst. Sammen med overproduksjonen verden over har dette allerede ført til at bilprisene – og forhandlernes fortjenester – har gått ned. Dermed må forhand-lernes kostnader reduseres, distribusjonen må bli mer effektiv og bransjen må i større grad utnytte de mulighetene som teknologien gir.
– Du nevner nye distribusjonsformer. Hvordan kan kundene dra nytte av det?
Internett
– Internett vil få en sentral plass i kundenes infor-masjonstilgang. Nettet vil gi forbrukeren større mulighet til å sammenligne ulike alternativer blant bilmodeller, priser og forhandlere. Denne informasjonen kan hentes der de måtte være – på jobb, reise eller hos forhandleren. Kjøperne kan lese tester, sammenligne priser og få tilbud fra forhandlere uten å være bundet til åpningstider og begrensning i de medier og den informasjon de før har hatt tilgang på. Vår utfordring blir å organisere alt som allerede finnes der, og å gjøre det funksjonelt og tilgjengelig. Dette arbeider vi med. Blant annet har vi planer om å gi gratis tilgang til dette ved dataterminaler i våre butikker.