-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Bilbransjen går nye veier
Vi har tatt en prat med administrerende direktør Ådne Kverneland, sjef for landets største Ford-forhandler, og peilet hans tanker om hva som kommer til å skje med bilbransjen i fremtiden. Ifølge Kverneland vil det i løpet av de nærmeste årene skje større forandringer i bil-bransjen enn hva vi har sett i de siste 30 årene.

Et stort antall mennesker er avhengig av bilen for å tjene penger til livets opphold. En bilforhandlerkjede som Brødrene Kverneland sysselsetter over 200 mennesker, selger rundt 4000 biler i året og vil i år ha en omsetning på ca 700 millioner kroner.
Ifølge Ådne Kverneland vil de endringene vi har opplevd i dagligvarebransjen, med over-føring av makt til kunde og detaljist, også revolusjonere bilbransjen.
Økende kostnadspress
Vi spør Ford-forhandleren: – Hva er det som ligger bak de forandringene som kommer til å skje?
– Bilkjøperne vil stille høyere krav som følge av overproduksjon av biler, endringer av lovverk som følge av EØS-avtalen, nye distribusjonsformer og ny teknologi som blant annet Inter-nett. Dette medfører at bransjen blir nødt til å forandre seg. Bilavgiftene utgjør rundt halv-parten av det beløpet kunden betaler for en ny bil. EU/EØS vil føre til en utjevning av bil-priser landene imellom, samtidig som man i prinsippet vil kunne kjøpe bilen hvor som helst. Sammen med overproduksjonen verden over har dette allerede ført til at bilprisene – og forhandlernes fortjenester – har gått ned. Dermed må forhand-lernes kostnader reduseres, distribusjonen må bli mer effektiv og bransjen må i større grad utnytte de mulighetene som teknologien gir.
– Du nevner nye distribusjonsformer. Hvordan kan kundene dra nytte av det?
Internett
– Internett vil få en sentral plass i kundenes infor-masjonstilgang. Nettet vil gi forbrukeren større mulighet til å sammenligne ulike alternativer blant bilmodeller, priser og forhandlere. Denne informasjonen kan hentes der de måtte være – på jobb, reise eller hos forhandleren. Kjøperne kan lese tester, sammenligne priser og få tilbud fra forhandlere uten å være bundet til åpningstider og begrensning i de medier og den informasjon de før har hatt tilgang på. Vår utfordring blir å organisere alt som allerede finnes der, og å gjøre det funksjonelt og tilgjengelig. Dette arbeider vi med. Blant annet har vi planer om å gi gratis tilgang til dette ved dataterminaler i våre butikker.